نرم افزار یادگیری و حفظ لغات Anki به روش لایتنر + فلش کارت ها

موضوعات: Anki,آخرین مطالب,آمورش نرم افزار,اپلیکیشن موبایل,جزوات آموزشی,دانلود نرم افزار,داوطلبان کارشناسی ارشد,زبان انگلیسی,زبان عمومی

Anki-[www.mosamam.ir]-

با استفاده از Anki همه چیز را به صورت کارا به خاطر بسپارید .
توسط الگوریتم تکرار هوشمند و فلش‌کارت‌هایی برای زبان‌ها و موضوعات مختلف.

Anki یک برنامه کاربردی رایگان است که به خاطر سپردن همه چیز را آسان می کند. از آنجا که بسیار کارآمدتر از روش های سنتی است، می تواند تا حد زیادی زمان صرف شده جهت یادگیری را کاهش داده و تا حد زیادی میزان یادگیری شما را افزایش دهد.

هر کسی که نیاز به یادآوری چیزهایی (مانند کلمات، اطلاعات و …) در زندگی روزمره خود دارد، می تواند از Anki بهره مند شود. از آنجا که این برنامه از محتوا، تصاویر، صدا، فیلم ها و نشانه گذاری های علمی (از طریق LaTeX) پشتیبانی می کند، بنابراین امکانات آن نامحدود است. به عنوان مثال:

  • یادگیری زبان
  • مطالعه برای امتحانات پزشکی و قانون
  • به خاطر سپردن نام ها و چهره مردم
  • تسلط بر روی جغرافیا
  • یادگیری اشعار طولانی
  • و حتی تمرین آکوردهای گیتار!

دو مفهوم ساده پشت Anki وجود دارد: تست فراخوان فعال (active recall testing) و تکرار فاصله‌دار (spaced repetition).

این برنامه می تواند گزینه بسیار مناسبی برای گذراندن اوقات خود در اتوبوس یا جاهای دیگر باشد و به راحتی همه چیز را با مرتب سازی هایی که انجام می دهد به خاطر بسپارید .

– ویژگی های کلیدی:

  • مطالب فلش کارت های پشتیبانی شده: متن ها، تصاویر، صداها
  • تکرار فاصله (الگوریتم supermemo 2 )
  • یکپارچه سازی متن به گفتار
  • بیش از ۶۰۰۰ مطلب مختلف
  • ابزارک پیشرفت
  • گزارش های آماری
  • همگام سازی با AnkiWeb
  • منبع باز
  • امکان استفاده از همۀ دیوایس ها
  • پشتیبانی از محتوا، تصاویر، صدا، فیلم ها و نشانه گذاری های علمی (از طریق LaTeX)

مراحل استفاده از برنامه

این نرم افزار جامع و قوی برای سیستم عامل های ویندوز، لینوکس، مک، اندروید(AnkiDroid)، آی‌اواس (AnkiMobile) عرضه شده است که در ادامه و برای سیستم عامل ویندوز از وب سایت مصمم آمادۀ دریافت می باشد؛ همچنین امکان دریافت این برنامه از وب سایت رسمی آن به آدرس ankisrs.net وجود دارد.

نسخۀ مناسب برای سیستم عامل اندروید در ادامه آمادۀ دریافت است.

★ این فایل ها در تاریخ ۵ ژوئن(۶) ۲۰۱۵ آپدیت شده است؛ برای اطلاع از آخرین به روزرسانی های این برنامه به آدرس ankisrs.net و قسمت دانلود بروید.

لینک اپلیکیشن اندروید در کافه بازار | لینک اپلیکیشن اندروید در گوگلی پلی  | لینک اپلیکیشن آی‌اواس در آیتونز

در ویندوز ، فایل exe. ای که دانلود نمایید را اجرا نموده و پس از نصب از منوی استارت(نرم افزارها) برنامۀ Anki را اجرا نمایید.

در اندروید فایل apk. را نصب و از منوی برنامه ها ، نرم افزار AnkiDroid را اجرا نمایید.

پکیج های لغات آمادۀ کتاب های « ۵۰۴واژه،۴۵۰واژۀ تافل و ۱۱۰۰واژه » که شامل فایل های apkg. است را از وب سایت مصمم در ادامه دریافت و فایل های موجود در فایل فشرده را استخراج نمایید.


پکیج لغات آمادۀ کتاب های آمادگی آزمون « GRE » که شامل فایل های apkg. است را از وب سایت مصمم در ادامه دریافت و فایل های موجود در فایل فشرده را استخراج نمایید.

★ در ویندوز، فایل های apkg. موردنظر را باز نموده تا به صورت خودکار لغات در نرم افزار Anki درونریزی و اضافه شود و پس از آن عملیات به هنگام سازی را در کلیۀ دیوایس ها انجام دهید(قسمت ۴ همین نوشته را بخوانید).

★ در اندروید فایل های apkg. را در مسیر storage/emulated/0/AnkiDroid(یا SD/Ankidroid ) ریخته و سپس وارد اپلیکیشن AnkiDroid شده و دکمۀ منوی گوشی را فشرده و از منوی باز شده Import را انتخاب و فایل موردنظرتان را درونریزی و اضافه نمایید و پس از آن عملیات به هنگام سازی را در کلیۀ دیوایس ها انجام دهید(قسمت ۴ همین نوشته را بخوانید).

★ یکی دیگر از امکانات جالب این برنامه، استفاده از پکیج لغات به اشتراک گذاشته شده توسط سایر کاربران است بدین منظور:

الف) در وب سایت برنامه به آدرس ankiweb.net/shared/decks  رفته و آنچه به آن نیاز دارید را جستجو و دانلود نمایید و سپس در نرم افزار تحت ویندوز درونرویزی نموده و سپس عملیات به هنگام سازی را انجام دهید(قسمت ۴ همین نوشته را بخوانید).

ب) یا در اپلیکیشن اندروید در سمت راست و بالای صفحه دکمۀ + (علامت مثبت) را تپ نموده و به Get shared decks رفته و آنچه به آن نیاز دارید را جستجو و دانلود نمایید تا مجموعه کارت دانلود شده به صورت خودکار به مجموعه deckها اضافه شود و سپس عملیات به هنگام سازی را انجام دهید(قسمت ۴ همین نوشته را بخوانید).

پ) یا در برنامۀ ویندوز در پایین و وسط پنجرۀ برنامه، دکمۀ Get shared را انتخاب نمایید تا ankiweb.net/shared/decks  در مرورگرتان باز شود و آنچه به آن نیاز دارید را جستجو و دانلود نمایید و سپس در نرم افزار تحت ویندوز درونرویزی نموده و سپس عملیات به هنگام سازی را انجام دهید(قسمت ۴ همین نوشته را بخوانید).

یکی دیگر از امکانات بی نظیر این برنامۀ کاربردی دسترسی به بانک اطلاعاتی لغات و… از راه های مختلف و توسط دیوایس های مختلف(لپ تاپ، تبلت، گوشی هوشمند و…) جهت یادگیری لغات و یا مطالب موردنظرتان است.

برای این منظور نیاز است :

الف) یک حساب کاربری(Account) در وب سایت AnkiWeb بسازید تا از طرق ذیل به یادگیری بپردازید :

  • گوشی هوشمند و یا تبلت ( با اپلیکیشن اندروید(AnkiDroid) و آی‌اواسAnkiMobile) )
  • از طریق مرورگر وب ( از طریق رفتن به وب سایت AnkiWeb )
  • از طریق لپ تاپ و یارانه شخصی ( با استفاده از نرم افزار Anki )

★ ساخت حساب کاربری(Account) از ۳ طریق امکان پذیر است : در اپلیکیشن اندروید

منوی لغزندۀ چپ>setting>AnkiDroid general setting>AnkiWeb account>Sign Up

در نرم افزار ویندوز ،با فشردن کلید Y بر روی صفحه کلید و انتخاب Sign up و انتقال به وب سایت و همچنین از طریق خود وب سایت AnkiWeb .

ب)سپس لازم است در برنامه به حساب کاربری خود وارد شوید.

★ ورود به حساب کاربری(Account) از ۳ طریق امکان پذیر است : در اپلیکیشن اندروید

منوی لغزندۀ چپ>setting>AnkiDroid general setting>AnkiWeb account>پرکردن فیلدها>Log in

در نرم افزار ویندوز ،با فشردن کلید Y بر روی صفحه کلید و وارد نمودن اطلاعات و لاگین نمودن و همچنین از طریق خود وب سایت AnkiWeb .

پ) و پس از هر بار یادگیری و با فرض متصل بودن به اینترنت، به همگام سازی(Sync) بپردازید.

★ همگام سازی از ۲ طریق اپلیکیشن اندروید(در سمت راست و بالای صفحه، دکمۀ Sync-21 را تپ نمایید ) ، نرم افزار ویندوز( با فشردن کلید Y بر روی صفحه کلید ) و به شرط وارد شدن به حساب کاری‌تان امکان پذیر است و پس از اجرای فرمان همگام سازی ممکن است دو گزینۀ آپلود و دانلود  از شما مورد سؤال قرار گیرد که برای انتخاب به این نکته توجه نمایید : دیوایسی که آخرین عملیات یادگیری بر روی آن انجام شده برای عملیات همگام سازی باید بر روی سرور انکی وب آپلود شود و در غیر این صورت دانلود را انتخاب نمایید.(فرمان همگام سازی از طریق وبسایت به طور خودکار انجام می شود ولی اجرای این فرمان فقط از طریق نرم افزار یا اپلیکیشن امکان پذیر است) .

در ویندوز دستۀ کارت (Deck) مورد نظرتان را انتخاب نمایید و دکمۀ Study Now را انتخاب نمایید و پس از مشاهدۀ جلوی کارت(سؤال) و جواب دادن به پشت کارت، دکمۀ Show Answer را انتخاب نمایید تا پشت کارت(جواب) نمایش داده شود و سپس یکی از دکمه های Easy، Good، Again و… را با توجه به میزان دشواری و زمانی که میخواهید برایتان مجدداً لغت در دفعۀ بعدِ مرور نمایش داده شود را انتخاب نمایید و پس از پایان مطالعه با زدن کلید Y بر روی صفحه کلید عملیات همگام سازی را انجام دهید.

در اندروید نیز دستۀ کارت (Deck) مورد نظرتان را انتخاب نمایید و دکمۀ Study را انتخاب نمایید و پس از مشاهدۀ جلوی کارت(سؤال) و جواب دادن به پشت کارت، دکمۀ Show Answer را انتخاب نمایید تا پشت کارت(جواب) نمایش داده شود و سپس یکی از دکمه های Easy، Good، Again و… را با توجه به میزان دشواری و زمانی که میخواهید برایتان مجدداً لغت در دفعۀ بعدِ مرور نمایش داده شود را انتخاب نمایید و پس از پایان مطالعه در سمت راست و بالای صفحه، دکمۀ Sync-21 را تپ نمایید تا عملیات همگام سازی انجام شود .

در نرم افزار ویندوز باید هر دفعه (روز) به نرم افزار مراجعه نموده و در مقابل Deck موردنظرتان و در زیر ستون Due تعداد کارتی که موعد مطالعۀ آن ها فرارسیده است را مشاهده نمایید که اگر عددی به جز ۰ در آنجا بود، باید عملیات یادگیری را با انتخاب Deck موردنظرتان و سپس انتخاب دکمۀ Study آغاز نمایید.

در اپلیکیشن اندروید، تعداد لغاتی که در هرروز باید مطالعه شود به صورت نوتیفیکیشن در گوشی به شما اطلاع داده می شود و خود اپلیکیشن شما را دنبال می کند .

★ عدد سه قسمتی مانند ۱۰ ۴ ۱۱ در اپلیکیشن اندروید و ۱۰+۴+۱۱ در اپلیکیشن آی‌اواس  چیست؟ در هنگامی که وارد Deck می شوید در مقابل Due today یک عدد سه رقمی مشاهده می نمایید که قسمت اول که به رنگ آبی است نشان‌دهندۀ تعداد کارت هایی است که امروز باید مطالعه و مرور شود و قسمت دوم که در وسط قرار دارد و به رنگ قرمز است نشان‌دهندۀ تعداد کارت هایی است امروز مطالعه شده ولی همچنان در فاز یادگیری برای مرور مجدد در امروز می باشد و قسمت سوم که به رنگ سبز است نشاندهندۀ تعداد کارت هایی است که باید در دفعات بعدی(در روزهای آتی) مرور شود و به عبارت دیگر فاز یادگیری را با موفقیت گذرانده اند.در deckهایی که هنوز کارتی مرور و مطالعه نشده است قسمت دوم و سوم ، صفر می باشد.
مثل ۱۱ ۴ ۱۰ که عدد ۱۱ یعنی امروز باید ۱۱ کارت جدید مرور شود و عدد ۴ یعنی امروز باید ۴ کارت که قبلاً و در همین امروز مطالعه نموده بودیم مجدداً مرور شود و عدد ۱۰ یعنی روزهای آتی باید ۱۰ کارت مطالعه کنیم و به عبارت دیگر امروز موفق شده ایم ۱۰ کارت را با موقیت یاد بگیریم.

از این برنامۀ کاربردی قوی لذت ببرید!

۱-نرم افزار انکی به صورت پیش فرض در هر روز ۲۰ لغت جدید را برای مطالعه به مجموعه لغاتی که باید مرور شود اضافه می کند که این عدد قابل تغییر است. برای این امر در ویندوز پس از کلیک برروی آیکون چرخدندۀ مقابل Deck موردنظرتان و رفتن به option و در پنجرۀ باز شده در تب New Cards و در فیلد New Card/day  عدد ۲۰ را تغییر دهید . در اندروید پس از رفتن به Deck موردنظر دکمۀ Deck option را تپ نموده و در قسمت New Cards و در فیلد New Card/day  عدد ۲۰ را تغییر دهید.

۲- برای ریست شدن پروسۀ تکرار کارت ها و روند یادگیری تان که تا به حال داشته اید، ۲ راه وجود دارد:

الف) deckی که قصد دارید ریست شود را از مجموعه deckها حذف نمایید و deckاولیه را که دانلود نموده اید را مجدداً درون برنامه درونریزی(Import) نمایید. ب) از deckموردنظر از طریق برنامه تحت ویندوز(File>Export) یا اپلیکیشن اندروید (دکمۀ منوی گوشی و انتخاب Export) و با برداشتن تیک گزینۀ Include scheduling ، برونریزی را انجام دهید و سپس فایل Export شده را Import نمایید.

۳- خودتان نیز می توانید Deck جدید یا کارت های جدید بسازید.

۴- برای اضافه نمودن صوت به کارت ها، اگر فایل صوتی آماده دانلود نموده اید و به شرطی که در کارت ها کد مربوط به درج صوت قرار داده شده باشد :

در ویندوز به مسیر C:Users{YOUR PC NAME}DocumentsAnki{User 1}collection.media (بافرض اینکه ویندوز در درایو C نصب شده باشد) رفته و فایل های صوتی را در پوشه collection.media پیست کنید.

در اندروید و در مسیر storage/emulated/0/AnkiDroid (یا SD/Ankidroid ) یک پوشه به نام collection.media بسازید و فایل های صوتی را به پوشۀ مذکور منتقل کنید.

★ تا جایی که حوصلۀ این مطلب بود نحوۀ کار با این برنامۀ بی نظیر توضیح داده شد، برای یادگیری بیشتر نحوۀ کار با نرم افزار تحت ویندوز می توانید از آدرس ankisrs.net/download/mirror/videos ویدیوهای آموزشی این برنامه را دانلود و مشاهده نمایید و همچنین به آدرس ankisrs.net/docs/manual.html بروید و برای یادگیری بیشتر نحوۀ کار با اپلیکیشن اندروید به آدرس ankidroid.org/docs/manual.html بروید.

★ این مطلب به صورت منحصر به فرد برای اولین بار در وب فارسی و توسط وب سایت مصمم برای شما عزیزان با کمال افتخار تهیه شده است.

تگ ها: ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

تعداد دیدگاه ها: 41

  1. سلام ممنون از توضیحات خوبتان درمورد انکی
    میخواستم بپرسم چطور میشه پشت کارتها رو مرور کنم؟ یعنی مثلا کارتهای لغات ک روی کارت انگلیسی و پشتش معنی فارسی هس می خوام برا مرور معنی فارسیش نشون بده و من انگلیسیشو حدس بزنم؟

    پاسخ
  2. سلام و ممنون از برنامه خوبتون
    من با انکی کار می کنم و عضو هم هستم
    منتعی deck جدید میخوام نمی تونم دانلود کنم و این اخطار رو میده

    This site can’t be reached

    dl3.ankiweb.net’s server DNS address could not be found.
    DNS_PROBE_FINISHED_NXDOMAIN

    پاسخ
  3. الهام منتظری

    سلام و خدا قوت
    من امروز اپ و باز کردم که به مرور لغات بپردازم، دیدم باید دوباره “لوگ این” بشم وقتی وارد شدم دیدم تمام لغاتم بی دلیل پاک شدن اما آماره مطالعه هفتگیم همچنان هس. ممکنه راهنمایی کنید که آیا راهی هس که بشه کلمه هامو برگردونم؟
    لطفا اگه کسی میدونه راهنمایی کنه یه عالمه لغت نوشته بودم😩

    پاسخ
  4. بهزاد محمدپور

    برنامه حفظ لغات anki اندرويد و ويندوز به همراه آموزش و بهمراه فلش كارت اماده مي خواستم درجريان كامل ان باشم و مقايسه روشهاي يادگيري زبان از نظر كارائي با روشهاي ديگر موجود

    پاسخ
  5. سلام
    ممنون از برنامه خوبی که برا دانلود گذاشتید
    خدا خیرتون بده
    تا حالا که باهاش کار کردم که خوب بوده
    امیدوارم تا اخرشم همینطور باشه

    پاسخ

پاسخ خود را بگذارید

ایمیل شما به هیچ عنوان در جایی نمایش یا منتشر نخواهد شد.

از دیدگاه شما همراه مصمم سپاسگزاریم.