شبکه سازی و اهمیت آن برای مهندسان صنایع

موضوعات: آخرین مطالب,رپورتاژ تبلیغاتی

چرا هر کسب‌وکاری نیاز به شبکه سازی دارد؟

شبکه سازی چیست ؟

چرا شبکه ؟

دلیل نیاز مهندسان صنایع به شبکه سازی چیست؟

ارتباطات یا همان شبکه سازی یکی از عامل‌های مهم در پیش‌برد اهداف کسب‌وکار و زندگی می‌باشد. شبکه سازی می‌تواند به رشد و موفقیت ما مهندسان صنایع کمک نماید و انرژی و زمان موردنیاز برای رسیدن به اهداف و خواسته‌ها را تا حد زیادی کاهش دهد. درواقع شبکه سازی به معنی ساخت، حفظ و توسعه روابط است که به کمک این روابط، انتقال سریع و آسان اطلاعات مهیا می‌شود. هدفی که در جهت آن، شبکه مهندسان صنایع، «صناورزان» راه اندازی شد.

هر کسب‌وکاری برای موفقیت خود نیازمند شبکه سازی و ارتباطات است. زمانی که کاری را راه‌اندازی می‌کنید، به‌سرعت متوجه می‌شوید که هرگز خودتان به‌تنهایی نمی‌توانید محصولات خود را تبلیغ کنید و یا به دنبال افراد سودمند برای گرفتن کمک یا مشاوره در کارتان بگردید و اینجا همان‌جایی است که به اهمیت شبکه سازی پی می‌برید.

درواقع باید بدانید، زمانی که کارتان را شروع می‌کنید، موفقیت کسب‌وکار شما به چیزهایی که می‌دانید نیست، بلکه به افرادی که می‌شناسید بستگی دارد. هرچقدر هم در کار و حرفه خود توانمند باشید در صورت نداشتن ارتباطات قوی و گسترده، پول بسیار زیادی را باید برای بازاریابی هدر دهید.

شبکه سازی راهی ارزشمند برای دریافت اطلاعات سودمند در مورد یک شغل، حرفه، بازار فروش محصول، بازار خرید مواد اولیه و… است. شما می‌توانید با اشخاص مختلف درباره شغلشان و موضوعات مختلفی که به شما برای کمک در رشد و ارتقای کسب‌وکارتان کمک می‌کند، صحبت کنید. قطعاً در بین این افراد، افرادی هستند که بسیار علاقه‌مند به انتقال اطلاعات و تجربیات شخصی خود به دیگران هستند و از این طریق شما می‌توانید اطلاعات بسیار سودمندی دریافت کنید.

نکته‌ای بسیار مهم که درزمینهٔ شبکه سازی باید دقت کنید این است که، اگرچه ممکن است جنبه‌های مشترکی بین دوست‌یابی و ارتباطات دوستی باشبکه سازی، وجود داشته باشد اما یک تفاوت عمده وجود دارد. مهم‌ترین خواسته ما در دوستی، تجربه یک حس خوب است، درحالی‌که در شبکه سازی ایجاد یک رابطه باهدف مشخص، خواسته ماست، خواسته‌ای که به رشد، پیشرفت و توسعه توانمندی‌ها و کسب‌وکارمان گره‌خورده است.

شبکه سازی با ورود به جامعه و صحبت با افراد شروع می‌شود. علتی که بسیاری از کارآفرینان نمی‌توانند شبکه سازی کنند این است که از این کار هراس دارند و باور ندارند که دیگران می‌خواهند آن‌ها را بشناسند، بنابراین آن‌ها در خانه می‌نشینند و از گرفتن ارتباط با دیگران اجتناب می‌کنند.

باید بدانید که هرچقدر تعداد افرادی که شما می‌شناسید و با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کنید، بیشتر باشد شانس شما برای رسیدن به اهدافتان بیشتر می‌شود و مهم‌تر از همه اینکه باید بدانید، در ابتدای کار افراد مذکور می‌توانند از بین افراد خانواده، دوستان و اقوام باشند.

هدف اصلی شبکه سازی، ایجاد رابطه‌ها و دوستی‌هایی است که حداقل ویژگی‌های زیر را داشته باشند:

  1.  ارتباط با افرادی که توصیه‌ها و راهنمایی‌های آن‌ها بتواند خطای ما را در تصمیم‌گیری و رفتارمان کاهش دهد.
  2.  ارتباط با افرادی که حاضر باشند در زمان نیاز، منابع خود اعم از زمان، انرژی، پول، دانش و تجربه و ارتباطات خود را با ما به اشتراک بگذارند.

حتماً شما هم مشاهده کرده‌اید:

بسیاری از شرکت های ارائه‌دهندۀ خدمات مشاوره و آموزش در حوزه های تخصصی مهندسی صنایع، که به سرعت با عده‌ای دوستِ بعضاً همگرا تأسیس می‌شوند و به همان سرعت هم، تیم تشکیل‌دهنده در کمال ناباوری از یکدیگر جدا می‌شوند و شرکت منحل می‌شود؛ مهندسان صنایعی که خود از مأموریت، چشم‌انداز و استراتژی تا اصول مدیریت و رهبری می‌دانند، پس مشکل چیست؟!

و یا مهندسان صنایعی که رزومۀ آن‌ها شامل تجربه‌های کاری بسیار است؛ اما نکتۀ جالب، وجود تجربه‌های همکاری شش تا دوازده ماهه با سازمان‌هاست! و پس از ریشه‌یابی این مسئله مشاهده می‌شود، این افراد با مدیرعامل، مدیر واحد، همکاران و… مشکلات ارتباطی ساده تا بغرنج و پیچیده‌ای داشته‌اند و یا به دلیل نداشتن شبکه سازی مناسب نتوانسته‌اند مهارت لازم را برای پاسخ‌گویی به نیاز ذی‌نفعان آن سازمان‌ها فراهم کنند؛ چه بسا اگر شبکه‌ای از دوستان متخصص در کنارشان داشتند، می‌توانستند این مهارت‌ها را کسب کنند.

همانطور که اشاره شد، ما یکی از دلایل این مسائل را ضعیف بودن مهارت شبکه سازی و ارتباطات می‌دانیم، لطفاً در قسمت دیدگاه، نظرتان را با ما در میان بگذارید.

از مهم‌ترین مزایای شبکه سازی:

جذب افراد بااستعداد

افراد بااستعداد و حرفه‌ای معمولاً در پشت‌صحنه حضور دارند و معمولاً رزومه‌ی خود را در اینترنت قرار نمی‌دهند چراکه آن‌ها از قبل شکار شده‌اند.

کشف استراتژی‌های جدید

از طریق شبکه سازی شما می‌توانید اطلاعاتی منحصربه‌فرد و آموزه‌های جدیدی را برای پیشبرد کسب‌وکارتان کسب کنید.

کشف فرصت‌های جدید

با ارتباط گرفتن با افراد مناسب و مهم، شما هم‌کسب اعتبار می‌کنید و از طریق آن‌ها به یک فرد مهم دیگر معرفی می‌شوید، زمانی که با شبکه‌ای از افراد مهم در ارتباط باشید، حتی نمی‌توانید تصور کنید که چه فرصت‌های عالی برای شما ایجاد می‌شود.

توسعه‌ی مهارت‌ها

با استفاده از مهارت‌ها و تجارب افراد موجود در شبکه خود، مهارت‌ها و دانش شما نیز ارتقا یافته و به کارآفرینی عالی تبدیل می‌شوید.

یافتن پشتیبان

زمانی که با افرادی آشنا شوید که شمارا می‌شناسند، شما می‌توانید مشکلاتتان را با آن‌ها در میان بگذارید و مشکل را از زوایای دیگر بررسی کنید. آن‌ها ممکن است راه‌حل‌هایی به شما پیشنهاد دهند که هیچ‌وقت به آن‌ها فکر نکرده بودید. داشتن چنین پشتیبان‌هایی در یک کسب‌وکار بسیار ضروری و مهم است، حتماً در این مورد سرمایه‌گذاری کنید.

تگ ها: ,

پاسخ خود را بگذارید

ایمیل شما به هیچ عنوان در جایی نمایش یا منتشر نخواهد شد.

از دیدگاه شما همراه مصمم سپاسگزاریم.