افزایش بودجه پژوهشی سال ۹۴

موضوعات: اخبار آموزشی,دانشجویان‌ کارشناسی ارشد,داوطلبان دکتری

 

محمدعلی نجفی با اشاره به سرفصل افزایش بودجه تحقیق و پژوهش به حداقل ۴ درصد تولید ناخالص داخلی تا پایان سال ۱۴۰۴ در سیاست های کلی علم و فناوری ابلاغ شده از جانب مقام معظم رهبری «مدظله العالی» افزود افزایش ظرفیت پژوهشی کشور هم در بعد تعداد پژوهشگر و هم در بعد تعداد مراکز تحقیقاتی، تقاضا محور و معطوف بودن پژوهش ها به پاسخگویی نیازهای کشور و ایجاد درک مشترک در میان سیاستگذاران و برنامه ریزان مالی و بودجه کشور از اهم این پیش نیازها محسوب می شود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد من پیشنهاد می کنم که در سال ۱۳۹۴، بودجه پژوهشی کشور به میزان ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی ارتقا پیدا کند و سپس با همکاری همه نهادها در یک شیب معقول تا سال ۱۴۰۴ این رقم به ۴ درصد ارتقا پیدا کند.
نجفی گفت: متأسفانه هم اکنون ما ظرفیت‌های خالی پژوهشی داریم که به خاطر کمبود بودجه از آن استفاده نمی‌شود بنابراین اگر در سال ۱۳۹۴ دو درصد از تولید ناخالص داخلی را صرف تحقیقات کنیم؛ بعد می‌توانیم در سال بعد ۰.۲ درصد به این مبلغ اضافه کنیم و همین طور این افزایش تا سال ۱۴۰۴ ادامه پیدا کند.
وی افزود هم اکنون کل بودجه ای که برای تحقیقات در بخش دولتی و خصوصی خرج می شود، به ۱.۴ درصد از تولید ناخالص داخلی بالغ می شود که این مبلغ با توجه به نیازهای کشور ناچیز است.
عضو ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور تاکید کرد البته مشکلاتی که تحریم های ظالمانه دشمنان چه در بخش درآمد کشور و چه در بخش دسترسی به منابع علمی بین المللی به کشورمان تحمیل کردند در این موضوع بی تاثیر نیست.

پاسخ خود را بگذارید

ایمیل شما به هیچ عنوان در جایی نمایش یا منتشر نخواهد شد.

از دیدگاه شما همراه مصمم سپاسگزاریم.