تصميمات جدید براي فعاليت اعضاي هيأت علمي در دانشگاهها

موضوعات: اخبار آموزشی

 

قائم مقام ستاد راهبري اجراي نقشه جامع علمي کشور از تازه ترين تصميمات براي فعاليت اعضاي هيأت علمي در دانشگاهها، خبر داد.

منصور کبگانیان پس از برگزاری جلسه دیگری از ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور در جمع خبرنگاران حاضر شد و مهمترین مصوبات این جلسه را اعلام کرد.

وی درباره تازه ترین تصمیماتی که در خصوص انتخاب هیأت امنای دانشگاههای کشور مصوب شد، گفت: عضويت بلند مدت اعضاي هيأت امنا يکي از مصوبات جلسه ستاد راهبري بود و اعلام شد تعيين اين اعضا طوري نباشد که با تغيير روساي دانشگاهها، اعضاي هيأت امنا تغيير يابند بلکه مدت زمان عضويتشان بايد بيشتر از مدت زمان رياست دانشگاهها باشد.

وي با بيان اينکه مسئول اهداف کلان و راهبردي دانشگاههاي کشور، هيأتهاي امنا هستند​،​ ادامه داد: عضويت افراد داراي انگيزه و توانايي لازم يکي ديگر از شروط عضويت در هيأت امناست که در جلسه ستاد راهبري تصويب شد. در هيأت هاي امنا باید اعضاي برجسته علمي، خيرين،کارآفرينان و فعالان بخشهاي فرهنگي و اقتصادي استفاده شود و داراي راي باشند. نکته مهم ديگر اينکه در سياست اجرايي شماره سه اعلام شد که اعضاي هيأت علمي در انتخاب اعضاي برجسته و عضو هيأت علمي در هيأت امنا نقش داشته باشند.

به گفته کبگانيان، اعضاي هيأت امنا در منطقه محل استقرار آشنا باشند و افراد زياد در مناصب دولتي نباشند، همچنين تاييد صلاحيت اعضاي پيشنهادي براي اعضاي هيأت امنا در چارچوب ضوابط شوراي عالي انقلاب فرهنگي است که به تصويب رسيد. در حقيقت شوراي عالي انقلاب فرهنگي با هيأت هاي امنا به علت تاييد صلاحيتشان، تعامل بسيار نزديک خواهد داشت. بررسي صلاحيتهاي اعضاي هيأت امنا در شورا بر اساس آيين نامه هايي انجام مي شود.

اين عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي در پاسخ به پرسش مهر درباره مدت زمان حضور اعضاي هيأت امنا، گفت: تعيين مدت زمان حضور اعضاي هيأت امنا وابسته به آيين نامه هايي ست که آماده مي شود اما در اين جلسه تاکيد شد که با تغيير يک يا دو عضو، ساير اعضا تغيير نکنند.

کبگانيان در ادامه با اشاره به ديگر مصوبات جلسه ستاد راهبري نقشه جامع علمي کشور، گفت: در اين جلسه ابتدا سياستهاي ابلاغي مقام معظم رهبري در حوزه علم و فناوري بررسي و جزئيات آن تشريح شد. همچنين در اين جلسه تاکيد بر افزايش حداقل ۴ درصدي بودجه تحقيق و پژوهش کشور تا پايان سال ۱۴۰۴ تاکيد شد و اعضا از مقام معظم رهبري تشکر کردند.

وي افزود: به منظور اجراي سياستهاي رهبري تا سال ۱۴۰۴ بايد تلاشها و تصميمات خوبي صورت گيرد، از جمله کاهش بودجه مورد نگراني اعضا بود چون قانون مربوط به تخصيص نيم تا سه درصد دستگاهها براي پژوهش حذف شد و سهم پژوهش از توليد ناخالص ملي حذف شد.

اين عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي در ادامه اظهار داشت: در اين سياستها که ابلاغ شد به تنظيم ظرفيت دانشگاهها و اصلاح نظام پذيرش دانشجو اشاره شده است، البته شوراي ستاد نقشه جامع علمي کشور سياستهاي تنظيم ظرفيت را ابلاغ کرده است.

وي از کارگروهي متشکل از وزارتخانه هاي علوم، بهداشت، معاونت علمي فناوري، جهاد دانشگاهي و مرکز فناوريهاي رياست جمهوري خبر داد که تا دوماه آينده مسئول طراحي هاي لازم براي اجرايي شدن سياستهاي ابلاغي مشخص مي شود و شروع به کار مي کند.

 

پاسخ خود را بگذارید

ایمیل شما به هیچ عنوان در جایی نمایش یا منتشر نخواهد شد.

از دیدگاه شما همراه مصمم سپاسگزاریم.