اعتراض به افزایش شهریه دانشگاه آزاد

موضوعات: اخبار آموزشی

 دانشجویان دانشگاه آزاد در تمام مقاطع نسبت به افزایش شهریه این دانشگاه اعتراض داشته و این افزایش شهریه را غیرقانونی می‌دانند.
افزایش شهریه دانشگاه آزاد
شهریه دانشگاه آزاد برای سال تحصیلی جدید ۱۵ درصد افزایش یافته است.
تعداد بسیاری از دانشجویان دانشگاه آزاد در مقاطع مختلف در تماس با خبرگزاری فارس با اعتراض به افزایش شهریه، به ویژه شهریه ثابت دانشگاه، این افزایش را غیرقانونی دانسته و اعلام کردند: بر اساس قانون دانشگاه آزاد از ابتدای تأسیس تاکنون، افزایش شهریه شامل ورودی‌های سال‌های گذشته نمی‌شده، در حالی که امسال دانشگاه آزاد به صورت بی‌سابقه، افزایش شهریه ثابت و متغیر را به ورودی‌های حتی سال‌های گذشته این دانشگاه نیز اعمال کرده است.
برخی دانشجویان دکترای این دانشگاه نیز در تماس با خبرگزاری فارس اعلام کردند: سال ۹۲ برای مقطع دکترا هر ترم ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان به عنوان شهریه ثابت پرداخت می‌کردند که این شهریه در سال‌های گذشته یعنی ۸۸-۸۹-۹۰ و ۹۱ نیز به همین صورت بوده است، ولی برای ترم جدید، باید ۳ میلیون و ۵۰ هزار تومان پرداخت کنند.
این دانشجویان حتی ادعای حقوقی دارند و می‌گویند عملکرد دانشگاه آزاد در افزایش شهریه‌ها تخلف است و پیگرد حقوقی دارد.
پاسخ به اعتراض افزایش شهریه دکتری دانشگاه آزاد
در پیگیری این اعتراضات با مجتبی علوی فاضل معاون سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد صحبت کردیم.
علوی فاضل در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس گفت: افزایش شهریه در دانشگاه آزاد بر اساس افزایش شهریه دانشگاه‌های غیرانتفاعی است که از سوی وزارت علوم اعمال می‌شود.
وی افزود: وزارت علوم امسال سقف ۲۵ درصد را برای شهریه دانشگاه‌ها و موسسات غیرانتفاعی در نظر گرفته و دانشگاه آزاد نیز شهریه را ۱۵ درصد افزایش داده است.
وی در پاسخ به اعتراض دانشجویان دانشگاه آزاد مبنی بر غیرقانونی بودن افزایش شهریه ثابت دانشجویان در ترم‌های یک دوره خاطرنشان کرد: برخی از شهریه ثابت تعریف نادرستی دارند، شهریه ثابت به معنای ثابت بودن مقدار شهریه نیست، بلکه به معنای بخشی از هزینه‌های ثابت دانشجو است که با اضافه و کم شدن واحدها تغییر نمی‌کند، ولی شهریه متغیر به تعداد واحدها بستگی دارد.
علوی فاضل اظهار داشت: شهریه ثابت، هزینه‌های ثابت دانشجو در طول ترم است، مانند هزینه آب، برق و خدمات که به تعداد واحدها مرتبط نیست، ولی هر سال افزایش می‌یابد و این افزایش هزینه در شهریه ثابت اعمال می‌شود.
به گزارش فارس، برخی دانشجویان دانشگاه آزاد پس از مواجه شدن با افزایش شهریه‌ها از پرداخت شهریه امتناع کردند و پیگیر بازگشت میزان شهریه‌ها به حالت قبل هستند.

پاسخ خود را بگذارید

ایمیل شما به هیچ عنوان در جایی نمایش یا منتشر نخواهد شد.

از دیدگاه شما همراه مصمم سپاسگزاریم.