پرداخت صددرصد هزینه فرصت مطالعاتی نخبگان دکتری توسط وزارت علوم

موضوعات: اخبار آموزشی

 

دکتر محمد فرهادی مراسم تقدیر از دانشجویان نمونه سال ۹۳ که عصر امروز با حضور معاون اول رییس جمهور، وزیر علوم، وزیر بهداشت و جمعی از معاونین و روسای دانشگاه‌ها در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، با تاکید بر اینکه توجه به تحصیلات تکمیلی و کیفیت آموزشی از ابتدا در دستور کار وزارت علوم قرار داشته است، گفت: تبدیل دانشگاه‌ها به دانشگاه‌های نسل سوم و کارآفرین و بازنگری رشته‌های تحصیلی به منظور اینکه رشته‌های عملی، کارآموزی و کارورزی لازم را داشته باشند در راستای افزایش کیفیت صورت گرفته است.
وی با اشاره به بازنگری رشته های تحصیلی اظهار کرد: تا پایان تابستان حدود ۳۰۰ رشته تحصیلی بازنگری می‌شود. همچنین بازنگری ۳۰۰ رشته علوم انسانی نیز در حال انجام است.
وزیر علوم با بیان اینکه دانشگاه‌های تیپ یک ۲۰ درصد نخبگان و دانشگاه‌های تیپ دو ، ۱۰ درصد نخبگان را بدون آزمون در مقاطع بالاتر پذیرش می‌کنند در مورد جذب متقاضیان هیات علمی گفت: در فراخوان اخیر وزارت علوم برای جذب هیات علمی حدود ۲۹ هزار نفر ثبت نام کردند اما ظرفیت پذیرش ۹ هزار نفر است و اولویت استخدام با نخبگان است.
دکتر فرهادی ادامه داد: دانشجویان نخبه دکتری می‌توانند ۶ ماه از دوران تحصیل خود را به عنوان فرصت مطالعاتی به کشورهای دیگر بروند و ۱۰۰ درصد هزینه‌های فرصت مطالعاتی را وزارت علوم پرداخت می‌کند در صورتی که این میزان در مورد دانشجویانی که نخبه نیستند ۵۰ درصد است.
وی با اشاره به نقشه جامع علمی کشور اظهار کرد: این نقشه هنوز تدوین نشده است،‌در صورتی که وزارت بهداشت این نقشه را برای تایید به شورا ارائه کرده است. البته این فرایند در وزارت علوم به دلیل گستردگی رشته‌ها به طول انجامیده و تا پایان تابستان تمام می‌شود.
وی با بیان اینکه بررسی دانشگاه‌های ماموریت‌گرا و آیین‌نامه ارتقای هیات علمی به شدت مدنظر است افزود: صرف داشتن مقاله مدنظر نیست و فعالیت‌های علمی باید گسترده شود.
به گزارش ایسنا در ادامه مراسم تقدیر از دانشجویان نمونه دکتر هاشمی وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی با اشاره به دو اصل نقدپذیری و اعتدال اظهار کرد: دانشجویان نمونه باید به این دو اصل توجه ویژه ای داشته باشند تا بتوانند پیشرفت کنند.
وی با بیان اینکه مبدا همه تحولات دانشگاه ها هستند ، افزود: به همین دلیل انتخاب دانشجویان نمونه و کسب معرف علمی و اجتماعی می تواند در راس برنامه ها باشد.
وی افزود: نمونه بودن به این معنی است که ضمن خودباوری نقد پذیر باشیم زیرا هیچ فرد جز ذات خدا و معصومین (ع) بری از خطا نیست.
هاشمی با تاکید فرد نمونه در علم همیشه به دنبال طرح مسأله است گفت : این فرد سعی می‌کند به عمق مطالب دست پیدا کند.
وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه اعتدال از مواردی است که دانشجویان نمونه باید به آن توجه کنند اظهار کرد: امورات کشور با اعتدال پیش می رود و همچنین دین بر بحث اعتدال تاکید دارد و افرادی که عالم هستند حتما معتدل نیز هستند.
دکتر هاشمی با اشاره بر مذاکرات ایران با ۱+۵ گفت:‌ ایران در این مذاکرات دو اصل نقد پذیری و اعتدال را رعایت کرد و به همین دلیل توانست به توفیق دست پیدا کند.
وی با اشاره به درخواست دانشجویان نمونه مبنی بر عضویت در کسوت هیأت علمی گفت: تاکنون نتوانستیم هیچ مجوزی از سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور برای هیأت علمی دریافت کنیم.ان شاء الله بتوانیم استخدام کنیم و در این استخدام نخبه ها به معنی واقعی مدنظر هستند.
وزیر بهداشت در پایان با تاکید بر اینکه باید نخبگان باید کارآفرین باشند افزود: همه نباید منتظر باشند که دولت آن‌ها را استخدام کند و خودشان باید کارآفرینی کنند. امیدواریم فرصت اشتغال در بخش خصوصی با حمایت دولت و خرید خدمت بیش از گذشته فراهم شود.

پاسخ خود را بگذارید

ایمیل شما به هیچ عنوان در جایی نمایش یا منتشر نخواهد شد.

از دیدگاه شما همراه مصمم سپاسگزاریم.