کتاب پم باک «PMBOK» نسخه ۵ + راهکارهای یادگیری

موضوعات: آخرین مطالب,جزوات آموزشی,کتاب و مجله,کنترل پروژه,مدیریت پروژه

پم باک نسخه 5

PMBOK مخفف Project Management Body of Knowledge است. تلفظ PMBOK معمولاً به صورت «پِم باک» یا «پی ام باک» است. این استاندارد را موسسه بین المللی و غیر انتفاعی PMI یا همان Project Management Institute تهیه و ارائه کرده است.آخرین نسخه PMBOK تا امروز، نسخه ۵ است که در سال ۲۰۱۳ توسط PMI ارائه شده است.

body of knowledge به مجموعه ای جامع از دانش های مرتبط، که مهارتی کاری را شکل می دهند گفته می شود. body of knowledgeها معمولاً متودولوژی نیستند، یعنی مسیر کاملی از ابتدا تا انتهای کار ترسیم نمی کنند.یعنی مثلاً نمی توان بر اساس پم باک روند مدیریت پروژه را تعیین کرد.پم باک یک استاندارد است، نه آیین نامه! اجرای آیین نامه اجباری و اجرای استاندارد اختیاری است.

پم باک منبعی بسیار مفید و کاربردی است، ولی به هیچ وجه برای مدیریت پروژه کافی نیست. مهمترین عنصری که در کنار آن نیاز دارید یک متودولوژی، مانند PRINCE2 است.

از پم باک انتظار نداشته باشید که روش مدیریت پروژه را ارائه کند. این مسئله اصلاً هدف پم باک نیست. هدف پم باک این است که شیوه یکپارچگی اقدامات مدیریت پروژه را به شما ارائه کند. به عنوان مثال اگر قرار است ساختار شکست کار تهیه کنید، نه به شما مستقیماً می گوید که چه زمانی باید این کار را انجام دهید، نه توضیح می دهد که چه کسانی باید آن را تدوین، بررسی و تأیید کنند و نه حتی شیوه تهیه ساختار را به تفصیل و کامل توضیح می دهد. آنچه پم باک به شما می گوید این است که چه اقدامات دیگری پیش نیاز این فرآیند هستند و چه اقداماتی پس نیاز آن. و به شما کمک می کند که ارتباط درستی بین اقدامات مختلف برقرار کنید تا مجموعه آنها مؤثر واقع شود.

پم باک یک متودولوژی نیست ! پم باک مجموعه دانش مدیریت پروژه است و به شما کمک می کند روش اجرای صحیح هرکدام از اقدامات مدیریت پروژه را درک کنید. اینکه چه اقدام هایی در چه زمان هایی و با مشارکت چه کسانی انجام شود وابسته به متودولوژی شما خواهد بود.
برخی استانداردها مانند PRINCE2 متودولوژی هستند… یعنی شیوه مدیریت پروژه را توضیح می دهند. با کمک چنین استانداردهایی می دانید که از ابتدا تا انتهای پروژه به ترتیب چه قدم هایی باید بردارید و چه کسانی باید مسئولیت هر کاری را به عهده داشته باشند.

○ کتاب اصلی پم باک «PMBOK» نسخه ۵ همراه با فلش کارت

در این مجموعه، نسخۀ اصلی کتاب پم باک «PMBOK» ویرایش ۵ که در سال ۲۰۱۳ منتشر شده همراه با فلش کارت هایی از تعاریف ، مخفف ها و فرآیندهای مدیریت پروژه که در این کتاب آمده است، قرارداده شده است.

+ پیشنهاد ۴ : اگر در زمینۀ کنترل پروژه به تازگی مشغول به کار و کسب دانش شده اید، کلیۀ تألیفات جناب آقای نادر خرمی راد، PMP  در حوزۀ مدیریت پروژه را می توانید از آدرس (+ لطفاً کلیک نمایید) با تخفیف ۳۰ درصدی تهیه نمایید .

+ پیشنهاد ۱ : نسخۀ الکترونیکی کتاب « راهنمای جامع PMBOK Guide 5 » تألیف جناب آقای نادر خرمی راد، PMP را از آدرس (+ لطفاً کلیک نمایید) خرید نمایید و یا نسخۀ مخصوص موبایل آن را از آدرس (+لطفاً کلیک نمایید) خرید نمایید .

+ پیشنهاد ۲ : نسخۀ الکترونیکی کتاب « PMBOK 5 به زبان ساده » تألیف جناب آقای نادر خرمی راد، PMP را از آدرس (+ لطفاً کلیک نمایید) خرید نمایید .

+ پیشنهاد ۳ : نسخۀ الکترونیکی فلش‌کارت‌های « واژگان آزمون PMP » تألیف جناب آقای نادر خرمی راد، PMP را از آدرس (+ لطفاً کلیک نمایید) خرید نمایید .

○ اسلاید خلاصه پم باک «PMBOK» نسخه ۵ همراه با مثالهای کاربردی و تست

در این مجموعه، اسلایدهای خلاصه شدۀ کتاب پم باک «PMBOK» ویرایش ۵ همراه با مثالهای کاربردی و تست های مرتبط آورده شده است.

○ نمودارهای جریان و نقشه های ذهنی حوزه های دانش و گروه های فرآیندی «PMBOK 5»

در این مجموعه نمودارهای جریان و نقشه های ذهنی حوزه های دانش « knowledge areas » و گروه های فرآیندی « process groups » و « ورودی ها، ابزارهاو تکنیک های موردنیاز و خروجی» فرآیندهای مدیریت پروژۀ پم باک ۵ که تحت عنوان « ITTO » یا همان « Input , Tools and Techniques and Outputs » شناخته می شود، جهت سهولت در یادگیری قرارداده شده است.

در این مجموعه نقشه های ذهنی اینتراکتیوی (Interactive Mind Map) نیز قرار داده شده است که فقط با نرم افزار «Adobe Reader» قابل مشاهده است.

○ فایل اکسل حوزه های دانش ، گروه های فرآیندی و ITTO در «PMBOK 5»

در این مجموعه فایل اکسلی حاوی حوزه های دانش « knowledge areas » و گروه های فرآیندی « process groups » و و« ورودی ها، ابزارهاو تکنیک های موردنیاز و خروجی» فرآیندهای مدیریت پروژۀ پم باک ۵ که تحت عنوان « ITTO » یا همان « Input , Tools and Techniques and Outputs » شناخته می شود، جهت سهولت در یادگیری قرارداده شده است.

○ مقایسۀ PMBOK 5 ، PMBOK 4 و ISO 21500

در این مجموعه به تغییرات نسخۀ ۵ پم باک نسبت به نسخۀ قبلی آن یعنی پم باک ۴ پرداخته شده و همچنین مقایسه ای بین پم باک نسخه های ۴ و ۵ با ایزو ۲۱۵۰۰ انجام گرفته است.

اگر شما منابع آموزشی مرتبط دیگری دارید، لطفاً از طریقدر اختیار مصمم قراردهید تا با نام شما در وبسایت مصمم قرار گیرد 🙂

تگ ها: ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

تعداد دیدگاه ها: 3

  1. با سلام و احترام
    از همکاری شما در خصوص به اشتراک گذاشتن دانش و اطلاعات سپاسگزارم .

    پاسخ

پاسخ خود را بگذارید

ایمیل شما به هیچ عنوان در جایی نمایش یا منتشر نخواهد شد.

از دیدگاه شما همراه مصمم سپاسگزاریم.