برگزاری بیش از دونوبت آزمون دکترا در سال آینده

موضوعات: اخبار آموزشی

ابراهیم خدایی معاون وزیر علوم در برنامه تلویزیونی مناظره با موضوع بررسی نقش کنکور در نظام آموزشی تاکید کرد در مورد بحث تعدد آزمون‌ها و اعتباربخشی به آن‌ها باید گفت این فرایند از مقطع دکتری آغاز خواهد شد زیرا گره کار در آزمون دکترا است. البته این امر را به صورت نیمه آزمایشی در پردیس‌ها که ۱۵ اسفند امسال زمان برگزاری آزمون آن‌ها است، انجام داده‌ایم اما آزمون در مقطع دکترا در سال آینده بیش از دو بار برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه آموزش دارای سه مرحله است توضیح داد مرحله درون‌داد، فرایندی که در طی سیستم آموزشی رخ می‌دهد و مرحله برون‌داد سه مرحله آموزش هستند. با توجه به اسناد بالادستی و قوانینی که وجود دارد هنوز نتوانستیم آموزش را از حالت جزیره‌ای خارج کنیم و باید سیاست‌گذاری جدی‌تری در حوزه آموزش انجام شود. نمی‌توان کل فرایند را نادیده گرفت و فقط در گلوگاه‌ها تمرکز کنیم. من فکر می‌کنم آموزش و پرورش توان ایجاد سازمانی مشابه سازمان سنجش را دارد.
ابراهیم خدایی با تأکید بر اینکه سازمان سنجش، آموزش را براساس اصول طراحی می‌کند، اظهار کرد: این سازمان در تمام مقاطع از همکاران آموزش و پرورشی و اساتید دانشگاه‌ها بهره می‌برد. در کل دنیا دو آزمون پیشرفت تحصیلی و آزمون استعداد تحصیلی برگزار می‌شود، اما در ایران ورودی‌ها به دانشگاه فقط با آزمون پیشرفت تحصیلی سنجیده می‌شوند. البته در دوره دکترا آزمون استعداد تحصیلی کماکان برگزار می‌شود.
در ادامه مناظره، زهرا گویا متخصص برنامه‌ریزی درسی و استاد دانشگاه شهید بهشتی طی سخنانی گفت: ما همه مشکلات را در کنکور جمع کرده‌ایم و انتظار داریم مشکلات با بود یا نبود کنکور برطرف شود. فرض کنید که هیچ کس قصد رفتن به دانشگاه نداشت و دغدغه دانشگاه رفتن در مدارس وجود نداشت.
زهرا گویا با اشاره به سیاستی که در مدارس برای ارزشیابی در نظر گرفته شده، افزود از یک طرف برای دوره ابتدایی بحث ارزشیابی توصیفی را مطرح می‌کنیم. باید آمار گرفته شود و بررسی شود در کدام مدارس به معلمان این اعتبار داده شده که معلم در مورد کیفیت تحصیلی دانش‌آموزان بتواند قضاوت کند.
وی با انتقاد از وجود کتاب‌های آموزشی بیشمار که در دسترس مردم قرار داده می‌شود، اظهار کرد تعداد بیشماری از کتاب‌های رسمی و آزاد با مهر تأیید آموزش و پرورش با عنوان کتاب‌های کمک درسی منتشر می‌شود. از طرفی تعداد مدارس تیزهوشان از ۲ به ۱۸ رسیده است. کدام پدر و مادری قبول می‌کند برچسب تیزهوش از روی فرزندش برداشته شود. باید دید که آیا مدارس به مأموریت خود می‌پردازند یا خیر.

پاسخ خود را بگذارید

ایمیل شما به هیچ عنوان در جایی نمایش یا منتشر نخواهد شد.

از دیدگاه شما همراه مصمم سپاسگزاریم.