برخورد دستگاه قضایی با موسسات متقلب علمی

موضوعات: اخبار آموزشی

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری از ابلاغ آیین نامه برخورد با تقلب علمی در دانشگاه طی یکی دو هفته آینده خبر داد و گفت: این آیین نامه به منظور برخورد با دانشجویان و اساتیدی که تخلف علمی می کنند و یا پیش از این تخلف کرده اند، به دانشگاه ها ابلاغ می شود.

وحید احمدی در ادامه گفت: تاکنون آیین نامه ای جهت برخورد با تقلب علمی نداشته ایم اما این آیین نامه جدید به صورت یک لایحه تنظیم شده از سوی وزارت علوم به هیات دولت داده شده است تا خلاهای قانونی در این زمینه برطرف و چگونگی برخورد با افراد متخلف در آن مشخص شود.
وی با بیان اینکه برای این موضوع وقت زیادی صرف شده، عنوان کرد: اعتقاد ما بر این است که با همین قوانین موجود هم، دانشگاهها می توانند با تقلب علمی برخورد کنند و این موضوع را جدی بگیرند.

معاون پژوهشی وزارت علوم با اشاره به اینکه هنوز در وزارت علوم ماموریتی برای شرکت ها و موسساتی که در حوزه علمی تخلف می کنند، مشخص نشده است، اظهار داشت: در وزارت علوم، برای شرکتهای بیرونی متخلف در زمینه تقلب های علمی تکلیفی مشخص نشده و در اینجا باید دستگاه قضایی وارد شود.

به گفته احمدی، در دانشگاههای بزرگ و دولتی چنین موضوعی کمتر دیده می شود و آمار تخلفات و تقلب علمی در آنها پایین است.

وی با تاکید بر اینکه در دانشگاههایی که تعداد دانشجو زیاد است، این تخلف علمی رشد کمّی پیدا کرده است، اضافه کرد: همچنین زمانی که استاد به جای ۵ دانشجو ۳۰ دانشجو دارد نیز این مشکل به وفور دیده می شود.

معاون وزیر علوم خاطر نشان کرد: سیاست وزارت علوم کاهش نسبت تعداد دانشجو به استاد است تا ظرفیت اساتید کم شده و این اساتید بتوانند بیشتر برای دانشجو وقت بگذارند.

پاسخ خود را بگذارید

ایمیل شما به هیچ عنوان در جایی نمایش یا منتشر نخواهد شد.

از دیدگاه شما همراه مصمم سپاسگزاریم.