۷۵ درصد دانشجویان دکتری پشت در ماندند دلایل افزایش ظرفیت دکتری و افزایش شهریه

موضوعات: اخبار آموزشی

زمان دریافت خبر : جمعه ۴ام مهر ۱۳۹۳
رئیس دانشگاه آزاد : مخالفت با توسعه تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد باعث خروج دانشجویان از کشور و تقویت دانشگاه‌های درجه دو و سه کشورهای منطقه می‌شود.
به گزارش ایسنا، رئیس دانشگاه آزاد با بیان اینکه طبق اعلام وزارت علوم سال گذشته ۱۵۰ هزار دانشجو قصد خروج از کشور را داشتند اظهار داشت: سیاست‌های این افراد باعث شده تا جوانان مملکت آواره شوند. هر دانشجو ۱۶۰ هزار دلار از اقتصاد کشور خارج می‌کند و با جمعیت ۱۵۰ هزار نفری رقمی حدود ۲۴ میلیارد دلار هزینه خروج این دانشجویان است که اگر این هزینه در داخل کشور انجام شود، دانشگاه‌های داخل پیشرفت خواهند کرد.
میرزاده با بیان اینکه امسال ۷۵ درصد دانشجویان پشت در دکتری ماندند گفت: مطابق قانون اساسی مگر می‌شود جلوی تحصیل افراد را گرفت. این افراد از کشور خارج خواهند شد و این سرمایه‌های کشور است که از کشور خارج می‌شود و به عبارت دیگر با پول ایران دانشگاه‌های کشورهای دیگر تقویت می‌شوند.
میرزاده آمریکا رسما اعلام کرده است که در برنامه پنج ساله خود ۱۰۰ هزار دانشجوی Phd از جهان سوم جذب کند. این به این معناست که پنج میلیون دلار به ازای هر نفر در آمریکا ذخیره می‌شود چرا که هر فرد از ابتدایی تا دکترا پنج میلیون دلار هزینه برای او صورت می‌گیرد. چرا باید پول مردم را خرج پیشرفت اروپا و آمریکا کنیم.
وی با انتقاد از سیاست هایی که وزارت علوم دولت گذشته در حق دانشگاه آزاد اعمال کرد اظهار داشت: در دوره گذشته برای آنکه دانشگاه آزاد تضعیف شود ظرفیت های برخی از دانشگاههای غیردولتی که بخش خصوصی شناخته می شوند همچنین پردیس های خودگردان و دوره های شبانه را افزایش دادند. این در حالی است که هم اکنون این تصمیمات برای دولت بار اضافه به همراه دارد.
رئیس دانشگاه آزاد با بیان اینکه تعریف اشتباهی از شهریه ثابت در اذهان مطرح شده است این سئوال را مطرح کرد که در کجای کشور هزینه ای ثابت مانده که تاکنون زیاد نشده. به خدا اگر این شهریه زیاد نمی شد ما باید بسیاری از واحدها را منحل می کردیم.
میرزاده ادامه داد: حال با این تصمیم و در زمانی که من دانشگاه آزاد را تحویل گرفتم ۲۳۵ واحد زیان زده داشتیم و برخی از این واحدها حتی پول حقوق کارمندانشان را هم نداشتند و ما از تهران برایشان پول فرستادیم اما پس از گذشت یک سال تعداد این واحدها از ۲۳۵ به ۱۷۱واحد زیان ده کاهش یافت و قول می دهیم با پذیرش دانشجوی دکتری پژوهش محور تعداد این واحدها به زیر ۱۰۰ برسد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: ما می خواستیم در هیات امنا شهریه را به ۲۵ درصد افزایش دهیم اما با این میزان افزایش مخالفت شد و ضرر ۴۰۰میلیارد تومانی مابه التفاوت ۱۵ تا ۲۵ درصد را متحمل شدیم تا به دانشجویان فشار نیاید چون برای دانشگاه آزاد شهریه مانند نان شب می ماند.
وی افزود: امسال ۱۲ هزار دانشجوی دکتر پذیرش شده‌اند و تا پایان سال ۹۳، ۵۰۰ هزار دانشجوی تحصیلات تکمیلی با احتساب دانشجویان در حال تحصیل خواهد داشت همچنین تا سال ۹۶ نسبت استاد به دانشجو در این دانشگاه یک به ۳۵ می رسد.

تعداد دیدگاه ها: 2

  1. با سلام
    خدا قوت
    از اینکه رایگان مطالب را در اختیار ما قرار داده اید ممنون
    کمتر کسی پیدا می شود از این کارها انجام دهد

    کار شما قابل تحسین است

    پاسخ
    • ﻋﻠﯽ ﮔﻮﻫﺮﺷﻨﺎﺳﺎﻥ[مدیرسایت]

      باسلام بر شما دوست عزیز
      ممنون از پیام دلگرم کننده تان
      موفق باشید

      پاسخ

پاسخ خود را بگذارید

ایمیل شما به هیچ عنوان در جایی نمایش یا منتشر نخواهد شد.

از دیدگاه شما همراه مصمم سپاسگزاریم.