نکات مهم برگزاری آزمون دکتری

موضوعات: اطلاعیه و اخبار دکتری

دکتر حسین توکلی افزود: آزمون دکتری نیمه‌متمرکز سال ۹۳ در هشت گروه آموزشی برای پذیرش دانشجویان در ۲۶۷ کد رشته امتحانی برنامه‌ریزی شده که آزمون آن صبح روز جمعه (۱۶ اسفند ماه سال جاری) در حوزه‌های امتحانی برگزار خواهد شد.
وی افزود: در این آزمون هر یک از داوطلبان دو دفترچه آزمون دریافت خواهند کرد که دفترچه شماره یک مجموعه سؤالات دروس اختصاصی (تخصصی) و دفترچه شماره دو شامل آزمون دروس عمومی و سؤالات استعداد تحصیلی و زبان خارجی است. همچنین یک پاسخ‌نامه نیز به منظور درج پاسخ‌ها به داوطلبان داده می‌شود.
مشاور عالی سازمان سنجش تصریح کرد: داوطلبان هر یک از کد رشته‌های امتحانی ضرورت دارد به مجموعه سؤالات تخصصی گروه‌های آموزشی انتخابی مندرج در دفترچه شماره یک که شامل گروه‌های علوم انسانی، کشاورزی، منابع طبیعی، هنر، علوم پزشکی و دامپزشکی است، به مدت ۱۲۰ دقیقه پاسخ دهند و داوطلبان هر یک از گروه‌های امتحانی، علوم پایه و فنی و مهندسی باید به سؤالات مجموعه دروس تخصصی انتخابی در مدت ۱۵۰ دقیقه پاسخ دهند.
توکلی گفت: کلیه داوطلبان گروه‌های آموزشی هشت‌گانه علاوه بر پاسخگویی به مجموعه سؤالات تخصصی انتخابی دفترچه شماره دو نیز دریافت می‌کنند که باید ۶۰ سؤال مندرج در این دفترچه که شامل ۳۰ سؤال استعداد تحصیلی است، در ۶۰ دقیقه و به ۳۰ سؤال زبان این دفترچه نیز در مدت ۳۰ دقیقه پاسخ دهند.
به گفته وی، ضرایب درسی هر یک از کد رشته‌های امتحانی در دروس اختصاصی با ضریب چهار در نظر گرفته شده اما برای استعداد تحصیلی و زبان خارجی، ضریب یک در نظر گرفته شده است؛‌ در حالی که در آزمون سال گذشته ضریب درس زبان یک بود.
مشاور عالی سازمان سنجش تصریح کرد: ضرایب دروس گروه آموزشی پزشکی پیش از این از طریق سازمان سنجش منتشر و به اطلاع داوطلبان رسیده است.
به گفته توکلی، تمامی سؤالات هر دو دفترچه آزمون به صورت تستی و چهار گزینه‌ای است و برای هر پاسخ صحیح، سه نمره مثبت و برای هر پاسخ تصادفی یا حدثی، یک نمره منفی در نظر گرفته شده؛ ‌لذا به داوطلبان توصیه می‌شود چنانچه پاسخ سؤالی را نمی‌دانند، به آن پاسخ ندهند، چرا که نمره منفی برای آنها لحاظ می‌شود.
وی تصریح کرد: برای سؤالاتی که بیش از یک جواب درج شده باشد نیز نمره منفی تعلق می‌گیرد، چرا که هر دو پاسخ غلط محسوب می‌شود. هر چند که ممکن است یکی از پاسخ‌ها درست باشد، لذا داوطلبان تنها یک پاسخ صحیح را در پاسخنامه درج کنند.

پاسخ خود را بگذارید

ایمیل شما به هیچ عنوان در جایی نمایش یا منتشر نخواهد شد.

از دیدگاه شما همراه مصمم سپاسگزاریم.