طرح جدید پذیرش دانشجوی دکتری در واحد علوم و تحقیقات

موضوعات: اطلاعیه و اخبار دکتری

 

رئیس دانشگاه آزاد با اشاره به طرح جدید پذیرش دانشجوی دکتری گفت: در این طرح اگر علاوه بر ظرفیت پذیرش دانشجوی مصوب در مقطع دکتری، دانشجوی جدیدی از بخش صنعت و خدمات جذب شود، ۵۰ درصد مابقی هزینه توسط دانشگاه آزاد پرداخت می‌شود.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، به نقل از روابط عمومی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد، حمید میرزاده رئیس دانشگاه آزاد و رئیس واحد علوم و تحقیقات با تاکید بر جذب هیات علمی جوان و با بیان اینکه گروه‌های آموزشی در دانشکده‌های واحد علوم و تحقیقات باید زمینه ورود هیات علمی جوان و پژوهش محور را فراهم کرده و درب دانشکده‌ها را برای این نیروهای متخصص جوان باز کنند، خواستار ارائه پیشنهادات اجرایی برای جذب این نیروهای علمی در بخش آموزش و جذب بیشتر دانشجویان مقطع دکتری شد.

وی با تاکید بر اینکه هم اکنون زمان کیفی سازی دانشگاه آزاد فرا رسیده است، تاسیس شورای سیاست گذاری و برنامه ریزی شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان در دانشگاه را در راستای تحقق فرموده مقام معظم رهبری درباره تبدیل علم به ثروت اعلام کرد و گفت: هر چند تاکنون ارتباط مناسبی میان دانشگاه‌های کشور با صنعت وجود نداشته است ولی دانشگاه آزاد مصمم به ایجاد این ارتباط و تجاری سازی محصولات پژوهشی و رفع نیازهای دو جانبه دانشگاه و بخش صنعت و رفع نیازها و مشکلات کشور است.

میرزاده با اشاره به اینکه هم اکنون طرح‌های زیادی در شورای سیاست گذاری و برنامه ریزی شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان دانشگاه آزاد اسلامی در حال بررسی است، افزود: هم اکنون تجربه‌های مفید و اثر بخشی از تجاری سازی یافته‌های پژوهشی و علمی در کشور وجود دارد که باید از این تجربه‌ها استفاده کرد.

رئیس واحد علوم و تحقیقات حمایت دولت و قانون برنامه پنج ساله از این راهبرد را مورد اشاره قرار داد و یادآور شد: دانشگاه آزاد اسلامی با همه وسعت خود توفیق چندانی در تولید علم به ثروت نداشته است، هرچند کسی نمی‌تواند منکر تلاش‌ها و اثرگذاری‌های ژرف اقتصادی، علمی، اجتماعی و فرهنگی این دانشگاه در کشور باشد.

میرزاده با انتقاد از برخی نمایشگاه‌ها که با موضوع پژوهش در کشور برگزار می‌شود، این نمایشگاه‌ها را فاقد دستاورد عینی و فاقد اثر بخشی عمومی خواند و با طرح این سوال که چگونه است ما این همه نمایشگاه دستاورد پژوهشی تشکیل می‌دهیم اما همه ساله کشور بین ۸۰ تا ۱۰۰ میلیارد دلار ارزبری دارد، گفت: از این پس دانشگاه آزاد در آن دسته از نمایشگاه‌های پژوهشی حضور خواهد یافت که محصولات پژوهشی و تحقیقاتی آن تجاری سازی شده و تجربه موفقی در تبدیل علم به ثروت ارائه کرده باشند.

وی خواستار تداوم این جلسات مشترک بصورت منظم و با برنامه، شد و با بیان اینکه تصمیم سازی در دانشگاه آزاد با همفکری اساتید و فرهیختگان انجام می‌شود که این خود در روند افزایش کیفیت دانشگاه اثرگذار است، تصریح کرد: با توجه به اهمیت و نیاز کشور به رشته‌های چند نظمی و با توجه به استقبال جوانان، برنامه ریزی‌های کاملی برای توسعه رشته‌های چند نظمی و میان رشته‌ای در دانشگاه آزاد اسلامی صورت گرفته است.

رئیس دانشگاه آزاد با بیان اینکه سالانه حدود یک میلیون نفر متقاضی ورود به تحصیلات تکمیلی هستند در حالی که دانشگاه‌های دولتی و آزاد حداکثر می‌توانند ۳۰۰ هزار نفر را پذیرش و جذب کنند، گفت: هر ساله حدود ۷۰۰ هزار نفر متقاضی ورود به تحصیل در تحصیلات تکمیلی کشور پشت درب دانشگاه‌های کشور می‌مانند.

میرزاده با اشاره به آمار مهاجرت نخبگان به خارج از کشور، تصریح کرد: به گفته وزیر علوم ۱۵۰ هزار نفر درخواست خروج از کشور ارائه داده اند که اگر براساس گزارشات هر نفر در کشور از دبستان تا کارشناسی ارشد یک میلیون دلار هزینه داشته باشد خروج ۱۵۰ هزار نفر از کشور هرساله حدود ۵/۱ برابر خسارات جنگ تحمیلی که طبق آمار سازمان ملل بیش از ۹۷ میلیارد دلار بوده، به کشور خسارت و زیان وارد می کند.

میرزاده خاطرنشان کرد: امسال ۸۳ هزار نفر متقاضی در دوره دکتری با آزمون و بدون آزمون دانشگاه آزاد اسلامی ثبت نام کرده اند که دانشگاه آزاد اسلامی با تمام ظرفیت خود می‌تواند ۵ هزار نفر را جذب کند.

رئیس واحد علوم و تحقیقات به آمار وزرات علوم اشاره کرد و گفت: براساس اعلام وزارت علوم این وزارتخانه به ۴۶ هزار نفر ارز پرداخت می کند به همین اساس باید تمام ظرفیت خود را برای جذب و کمک به کاهش روند مهاجرت نخبگان بکار گرفت.

رئیس دانشگاه آزاد گفت: روسای دانشکده‌های تحصیلات تکمیلی باید به نقش خود در جذب نخبگان و سود آوری کلانی که در این زمینه برای کشورمان دارند به خوبی واقف باشند و بدانند که تصمیمات آنان می‌تواند چه نقش مهمی در کشور داشته باشد.

وی گفت: اگر یک دانشجوی دکتری تربیت کنید، یک میلیون دلار به اقتصاد کشور کمک کرده‌اید.

میرزاده خاطر نشان کرد: با ایجاد زمینه تحصیل دانشجویان در مقطع تحصیلات تکمیلی به خصوص در مقطع دکتری می‌توان روند مهاجرت نخبگان از کشور را کاهش داد.

وی به جذب دانشجوی پژوهش محور تاکید کرد و با بیان اینکه طرح جدیدی برای جذب دانشجوی دکتری را به صورت پایلوت در واحد علوم و تحقیقات اجرا می کنیم ،گفت: در این طرح هر کدام از اساتید و روسای دانشکده‌ها در صورتی که بتوانند علاوه بر ظرفیت پذیرش دانشجوی مصوب در مقطع دکتری، دانشجوی جدیدی را از بخش صنعت و خدمات با محوریت پژوهش جذب کنند به طوری که ۵۰ درصد هزینه تحقیقاتی هر یک از این دانشجویان را بخش‌های مربوطه صنعت و یا خدمات پرداخت کند، ۵۰ درصد مابقی هزینه توسط دانشگاه آزاد پرداخت می‌شود.

میرزاده از تجهیز آزمایشگاه‌های واحد علوم و تحقیقات به ابزارها و امکانات آموزشی و پژوهشی بروز خبر داد و افزود : واحد علوم و تحقیقات برای افزایش تولیدات علمی باید ارتباطات علمی و تحقیقاتی خود با دانشگاه‌های معتبر دنیا افزایش داده و ارتباطات بین المللی خود را توسعه دهد.

همچنین رئیس دانشگاه آزاد، از یکسان سازی ضریب حق التدریس اعضای هیات علمی واحد علوم و تحقیقات با سایر واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی خبر داد.

میرزاده با ذکر اینکه همسان سازی حقوق اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد با وزارت علوم به بیش از۱۰۰۰ میلیارد تومان منابع مالی نیاز دارد ،این همسان سازی را از برنامه‌های مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی بر اساس یک زمان بندی تعیین شده خواند.

رئیس واحد علوم و تحقیقات با اشاره به مشکلاتی که هم اکنون در بخش پردیس‌ها و واحدهای علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد در سراسر کشور وجود دارد بر تعیین تکلیف این واحدها و پردیس‌های علوم و تحقیقات تاکید کرد و خواستار ارائه گزارش کاملی از وضعیت این واحد ها و پردیس ها طی دو هفته آینده و تصمیم گیری در این خصوص در جلسه آتی هیئت رئیسه واحد علوم و تحقیقات شد.

پاسخ خود را بگذارید

ایمیل شما به هیچ عنوان در جایی نمایش یا منتشر نخواهد شد.

از دیدگاه شما همراه مصمم سپاسگزاریم.