بخشنامه دفاع از پایان نامه و نمره مقاله مستخرج از رساله

موضوعات: اخبار آموزشی,اطلاعیه و اخبار دکتری

 آزمون دکتری دانشگاه آزاد ۹۳ : معاونت پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی روز گذشته با صدور بخشنامه ای، تصمیمات جدیدی را در خصوص نمره پایان نامه مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری اعلام کرد.
به گزارش خبرنگار مهر، معاونت پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی نزدیک به یک ماه پیش اعلام کرد که نمره پایان نامه ۱۹٫۵ در نظر گرفته شود و بسیاری از دانشجویان نیز بر اساس این بخشنامه دفاع کردند.
روز گذشته معاونت پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی با صدور بخشنامه دیگری، تازه ترین تصمیمات را درباره نمره پایان نامه مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری اعلام کرد.
متن کامل این بخشنامه به شرح ذیل است:
” چگونگی ارزیابی پایان نامه های کارشناسی ارشد و دکتری حرفه ای و رساله دکتری تخصصی با در نظر گرفتن امتیازهای تشویقی برای دستاوردهای پژوهشی
با توجه به اهمیت ارتقای کیفیت فعالیتهای پژوهشی، ارزیابی پایان نامه های کارشناسی ارشد و دکتری حرفه ای، رساله های دکتری تخصصی و مقاله ها و دستاوردهای پژوهشی مستخرج از آن ها به شرح زیر انجام می گیرد:
ماده ۱- پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری حرفه ای:
دو نمره از بیست نمره پایان نامه دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری حرفه ای با نظر شورای گروه تخصصی و شورای تحصیلات تکمیلی یا شورای پژوهش و فناوری واحد مطابق فرم شماره ۳ به مقاله اختصاص یابد.
دانشجویان یاد شده در صورت دارا بودن فرصت برای نظام وظیفه به مدت شش ماه با مجوز دانشکده و تا یکسال با مجوز معاونت پژوهش و فناوری واحد فرصت دارند تا پذیرش یا چاپ مقاله مستخرج از پایان نامه خود را ارائه دهند.
در صورت ارائه نکردن پذیرش یا چاپ مقاله، پایان نامه دانشجو از نظر کیفت حداکثر بسیار خوب و از نظر کمی حداکثر نمره ۱۸ ارزیابی شده و مطابق فرم شماره ۴ عمل می شود.
تبصره: پایان نامه های دانشجویی در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری حرفه ای، چنانچه منجر به اثر بدیع هنری یا چاپ کتاب یا اختراع و اکتشاف شود ” در خصوص اختراع و اکتشاف اگر در مسابقه ها و جشنواره های معتبر غیر از نمایشگاهها رتبه اول تا سوم کسب شود یا در موسسات معتبر داخل و خارج موفق به ثبت علمی شود(شایان گفتن است ثبت حقوقی معیار اعتبار علمی نیست) می تواند نمره اسخراج مقاله را پایان نامه را دریافت کند”.
ماده ۲- رساله مقطع دکتری تخصصی
الف: دانشجویان دکتری تخصصی رشته های غیرعلوم انسانی و هنر باید برای دفاع از رساله دکتری تخصصی خود پذیرش حداقل یک مقاله با نمایه بین الملی ISI ارائه دهند.
ب: دانشجویان دکتری تخصصی علوم انسانی و هنر باید برای دفاع از رساله دکتری تخصصی خود پذیرش یا چاپ یک مقاله ISI یا علمی – پژوهشی مورد تایید وزارتین ارائه دهند.
تبصره۱ : برخی از رشته های علوم انسانی مانند مدیریت بازرگانی، مدیریت مالی، حسابداری، اقتصاد، روانشناسی بالینی و … که امکان پذیرش مقاله ISI در این رشته ها وجود دارد، لازم است یک مقاله ISI به تشخیص شورای پژوهش و فناوری واحد ارائه کنند.
ج: برای تسویه حساب لازم است افزون بر مقاله های بند الف یا ب، پذیرش یا چاپ یک مقاله ISI یا علمی – پژوهشی وزارتین یا بین المللی معتبر غیر ISI یا ISC( انتشار یافته در ایران) نیز ارائه شود.
د: یک نمره از بیست نمره رساله دکتری تخصصی به مقاله دوم با نمایه بین المللی ISI یا علمی – پژوهشی وزارتین یا ثبت اختراع یا اثر بدیع هنری مستخرج از رساله اختصاص داد که با نظر شورای گروه تخصصی و شورای تحصیلات تکمیلی یا شورای پژوهش و فناوری واحد مطابق فرم شماره ۶ اختصاص می یابد. در صورت برآورده نشدن یکی از این موارد ظرف مدت سه ماه پس از دفاع، رساله دانشجو از نظر کیفیت حداکثر عالی و از نظر کمی حداکثر نمره ۱۹ ارزیابی شده و مطابق فرم شماره ۷ عمل می شود.
تبصره ۲: در صورت داشتن مقاله سوم و بیشتر مستخرج از رساله یا اثر بدیع هنری یا ثبت اختراعی که به تایید سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران رسیده باشد، تا یک نمره( مطابق فرم شماره ۶) به نمره رساله دانشجویان دکتری تخصصی اضافه شود.
ماده ۳: مقاله های مستخرج از پایان نامه های کارشناسی ارشد، دکتری حرفه ای و رساله های دکتری تخصصی در صورتی که در نشریات نامعتبر پذیرش یا چاپ شوند مشمول دریافت نمره، مجوز دفاع، تسویه حساب و تشویقی نمی شوند.
ماده ۴: تمام مقاله های مستخرج از پایان یا رساله در صورت رعایت آیین نامه مشمول دریافت جایزه تشویقی نیز می شوند.”
معاونت پژوهشی دانشگاه آزاد در پایان این بخشنامه اعلام کرد که بخشنامه مذکور جانشین سایر بخشنامه ها می شود.

منبع:سایت آزمون دکتری ( Phd Azmoon.Net )

پاسخ خود را بگذارید

ایمیل شما به هیچ عنوان در جایی نمایش یا منتشر نخواهد شد.

از دیدگاه شما همراه مصمم سپاسگزاریم.