برخی نکات کاربردی در مسیر آزمون دکتری

موضوعات: اخبار آموزشی,مشاوره

سلام دوستان سر حال هستید؟ امیدوارم اینگونه باشد زیرا این سرحالی یکی از عوامل موثر در پایداری تا زمان کنکور است. شاید بگویید با این همه درس و فکر و خیال و استرس مگر می شود. من می گوییم برای موفقیت باید بشود. می گویید چگونه در ادامه خواهم گفت.

چند دقیفه چشمان خود را ببندید سعی کنید شب های امتحان را به یاد آورید. یادتان می آید چگونه بود؟ ساعات متوالی درس خواندن، بیداری تا صبح، اهمیت ندادن به غذای و… احتمالا در نهایت نتیجه مطلوب را هم می گرفتید. یعنی این رمز موفقیت است؟ اگر الان هم اینگونه پیش بروید به نتیجه مطلوب می رسید؟ جواب من قطعا “نه” است. زیرا شاید برای رسیدن به موفقیت کوتاه مدت فشار آوردن به خودتان جواب دهد اما وقتی حرف از یک زمان طولانی است دیگر بدن شما نمی تواند این فشار را تحمل کند و ممکن است دقیقا زمانی واکنش نشان دهد که نامناسب ترین زمان ممکن است. و حتی بر اثر بیماری یا کسالت زمان زیادی را از دست دهید.

اگر پیام های دوستان خود را بخوانید متوجه شوید که دوستانی که این شیوه را پیش گرفته اند کم نیستند. خستگی، کم آوردن، نارضایتی از عملکرد خود و نگرانی بابت کم شدن بازده و … از شکایت های عمده آنان است. البته برخی دیگر نیز اینگونه نیستند و وقت و انرژی لازم را برای رسیدن به موفقیت در نظر نگرفته اند و با تلاش جسته گریخته و خیلی کم توقع موفقیت دارند. حرف من به تمامی شما دوستان در هر دسته ای که قرار می گیرید این است:

“رهرو آن نیست که گه تند و گهی خسته رود                                                     رهرو آن است که آهسته و پیوسته رود“

جزو هر کدام از این دسته ها که هستید تندرو، کندرو یا حتی متعادل یکی از شرط های رسیدن به موفقیت این است که تا رسیدن به مقصد پر انرژی بمانید. به همین منظور چند توصیه برای شما دارم که امیدوار تا روز آخر به یادتان باشد:

استراحت کافی به خصوص در این دوران که فعالیت فکری زیاد است، بسیار ضروری است. خستگی و بی خوابی قدرت حافظه و یادگیری را کاهش می دهند. پس به اندازه کافی بخوابید (۶ الی ۷ ساعت).
سعی کنید ساعات مشخصی برای خواب و بیداری خود داشته باشید.
از مطالعه طولانی مدت بدون در نظر گرفتن زمان استراحت بپرهیزید. معمولا پس از هر ۲ ساعت مطالعه ۱۵ ای ۲۰ دقیقه استراحت و پس از ۴ ساعت مطالعه یک استراحت طولانی تر در برنامه خود قرار دهید.
تحرک جسمی کافی ، موجب شادابی و قدرت بیشتر حافظه می شود؛ پس ورزش را در برنامه روزانه خود فراموش نکنید.
صبحانه خوردن را از یاد نبرید. مصرف صبحانه گلوکز مورد نیاز برای فعالیت مغز را تأمین می‌کند.
خوردن مواد غذایی حاوی پروتئین و کلسیم در صبحانه در ایجاد آرامش موثر است.
کم خونی موجب بی‌حوصلگی، خستگی و عدم تمرکز می‌شود.برای پیشگیری از این حالت بهتر است از منابع غذایی حاوی آهن مانند گوشت،جگر،حبوبات،خشکبار و انواع مغزها (گردو، بادام، فندق، پسته) استفاده کنند.
برای غلبه بر اضطراب و خستگی باید مواد غذایی مغذی و متعادل همراه با استراحت کافی و منظم داشته باشند.
مصرف میوه و سبزی تازه مواد لازم برای غلبه بر خستگی را در اختیار شما قرار می‌دهد.
از دیدن فیلم های تلویزیونی پرهیجان و یا گوش کردن به داستان های مهیج و تکان دهنده که روی اعصاب اثر بدی دارند، بپرهیزید.

پاسخ خود را بگذارید

ایمیل شما به هیچ عنوان در جایی نمایش یا منتشر نخواهد شد.

از دیدگاه شما همراه مصمم سپاسگزاریم.