پروفسور لطفعلی عسگر زاده، مبدع منطق فازی

موضوعات: آخرین مطالب,مطالب جالب

پروفسور لطفعلی عسگر زاده، دانشمند ایرانی ­ تبار ، که در جهان علم به پروفسور ” زاده ” شهرت دارد مبدع ” منطق فازی ” است. او در سال ۱۹۲۱ در شهر باکو در جمهوری آذربایجان به دنیا آمد . پدرش یک روزنامه­ نگار ایرانی بود که در آن زمان به دلایل شغلی در باکو بسر می­ برد و مادرش یک پزشک روس بود .
وی ده ساله بود که در اثر قحطی و گرسنگی سراسری پدید آمده در سال ۱۹۳۱ ، به اتفاق خانواده به وطن پدری ­اش ایران کوچ کرد . پروفسور “زاده” در دبیرستان البرز تهران، تحصیلات متوسطه را به پایان رساند و در امتحانات کنکور سراسری دانشکده فنی دانشگاه تهران ، مقام دوم را کسب نمود . در سال ۱۹۴۲ ، رشته برق را در دانشگاه به پایان رساند و در زمان جنگ دوم جهـانی برای ادامه تحصیـل به آمریکـا رفت . او در سال ۱۹۴۶ موفق به اخذ مدرک فوق­ لیسانس از دانشگاه صنعتی ماساچوست شد . در سال ۱۹۴۹ به دریافت مدرک دکترا از دانشگاه کلمبیا نائل شد و در همین دانشگاه با تدریس در زمینه “تئوری سیستم ها ” کارش را آغاز کرد . در سال ۱۹۵۹، پروفسور “زاده” کار تمام وقت خود را با سمت استادی در دانشکده مهندسی برق دانشگاه کالیفرنیا در برکلی شروع کرد و در سال ۱۹۶۳ ابتدا در رشته الکتروتکنیک و پس از آن در رشته علوم کامپیوتر کرسی استادی گرفت. در فاصله سال­های۱۹۶۳ تا ۱۹۶۸، وی ریاست دانشـکده مهندسی برق دانشـگاه کالیفرنیا را در برکلی بر عهده داشت .
در واقـع پروفسـور “زاده” قبل از کار بر روی نظـریه مجموعه ­های فازی، شخصیت برجسته­ ای در تئوری کنترل بود. در اوایل دهه­ ی ۱۹۶۰ او به این نتیجه رسید که تئوری کنترل کلاسیک بیش از حد بر روی دقت تاکید داشته و از این رو با سیستم­های پیچیده نمی­ تواند کار کند . وی نظــریاتش را در سال ۱۹۶۵ با مقاله­ ی “ مجموعه­ های فازی ” ارائه داد .
اگر چه پروفسور ” زاده ” در سال ۱۹۹۱ بازنشسته شد، ولی همچنان فعالیت­های علمی خود را در دانشگاه کالیفرنیا ادامه می­ دهد و به صورت مستمر در کنفرانس­ها و سمینارهای مختلف شرکت و سخنرانی می­ کند . در حال حاضر پروفسور “زاده” به عنوان استاد ممتاز مهندسی برق، مدیریت مرکز نرم افزار کامپیوتری دانشگاه برکلی را عهده دار است . این مرکز بیش از ۲۰۰۰ نفر عضو دارد و ۱۰۰ موسسه علمی به آن وابسته هستند .

پروفسور “زاده” دارای چهـارده دکتـرای افتخــاری از دانشگـاه­های معتبر دنیاست
پروفسور “زاده” دارای چهـارده دکتـرای افتخــاری از دانشگـاه­های معتبر دنیاست و بیش از دویست مقاله علمی را در کارنامه علمی خود دارد و در هیات تحریریه ده ­ها مجله علمی دنیا، دارای مقام مشاور است . وی جوایز و نشان­ های مختـلفی را دریافت نمـوده است که برخی از آن­ها به قرار ذیل است:
نشان ­ها:

· IEEE Education Medal , 1973.

· Eringen Medal , Society of Engineering Science, 1975.

· IEEE Centennial Medal , 1984.

· IEEE Richard W. Hamming Medal , 1992.

· Rufus Oldenburger Medal , American Society of Mechanical Engineers (ASME), 1993.

· IEEE Medal of Honor , 1995.

· Bolzano Medal , Academy of Sciences of the Czech Republic, 1997 .

· Edward Feigenbaum Medal , International Society for Intelligent Systems, 1998 .

· IEEE Millennium Medal , 2000 .

جوایز :

· Honda Prize , Honda Foundation, 1989 .

· Kampe de Feriet Prize , 1992.

· Grigore Moisil , Romanian Society for Fuzzy Systems, 1993.

· Okawa Prize , Okawa Foundation, 1996.

V . Kaufmann Prize , International Association for Fuzzy-Set Management & Economy (SIGEF) , 2004

تگ ها:

پاسخ خود را بگذارید

ایمیل شما به هیچ عنوان در جایی نمایش یا منتشر نخواهد شد.

از دیدگاه شما همراه مصمم سپاسگزاریم.