دکتر رضا فرجی‌ دانا یازدهمین وزیر علوم

موضوعات: اخبار آموزشی

دکتر رضا فرجی دانا که کارنامه‌ای قابل قبول در مدیریت دانشگاه تهران دارد، حوزه علاقه و عملش بیشتر در حوزه انفورماتیک بوده است و جز دانشگاه تهران سایر فعالیت‌های او در همین بخش‌ها سپری شده است.
بیش از ۵۰ مقاله در مجله‌های معتبر بین المللی، ۷۵ مقاله در کنفرانس‌های معتبر داخلی و خارجی، دو جایزه ملی و یک جایزه بین‌المللی دستاوردهای کار علمی فرجی دانا در زمینة تخصصی مخابرات است. افزون بر این، وی سخنران مدعو مجمع عمومی اتحادیه دانشگاه‌های جهان در سال ۱۳۸۴ بوده و اخیراً یک دوره یک ساله فرصت مطالعاتی را در دانشگاه واترلو کانادا (شهریور ۹۱ تا شهریور ۹۲) به پایان رسانده است.
دکتر رضا فرجی دانا ، متولد سال ۱۳۳۹ در خانواده‌ای مذهبی درقم است. او در سال ۱۳۵۷ دیپلم خود را در رشته ریاضی فیزیک از دبیرستان حکیم نظامی قم گرفت و در همان سال در کارشناسی مهندسی برق دانشگاه شیراز پذیرفته شد. وی پس از تعطیلی دانشگاهها در سال ۱۳۵۹به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پیوست و تا بازگشایی مجدد دانشگاه‌ها در پاییز سال ۱۳۶۱ مسئولیت‌های مختلفی را در سپاه عهده دار بود.
پس از بازگشایی دانشگاه‌ها به دانشکده فنی دانشگاه تهران منتقل و در سال ۱۳۶۵ با کسب رتبه ممتاز دانش‌آموخته شد. وی تحصیلات کارشناسی ارشد و دکتری خود را در دانشگاه واترلو کانادابه پایان رسانید و در سال ۱۳۷۳ به عضویت هیات علمی گروه مهندسی برق و کامپیوتر دانشکده فنی دانشگاه تهران درآمد.
دکتر رضا فرجی دانا هم‌اکنون استاد تمام رشته مهندسی برق در دانشگاه تهران است. وی تاکنون راهنما و مشاور بیش از پنجاه پایان‌نامه کارشناسی ارشد و ۱۰ رساله دکتری بوده و چندین طرح پژوهشی کاربردی را به انجام رسانده است. بیش از ۵۰ مقاله در مجله‌های معتبر بین‌المللی، ۷۵ مقاله در کنفرانس‌های معتبر داخلی و خارجی، دو جایزه ملی و یک جایزه بین‌المللی دستاوردهای کار علمی او در زمینه تخصصی مخابرات است. افزون بر این، وی سخنران مدعو مجمع عمومی اتحادیه دانشگاه‌های جهان در سال ۱۳۸۴ بوده و اخیراً یک دوره یک ساله فرصت مطالعاتی را در دانشگاه واترلو کانادا (شهریور ۹۱ تا شهریور ۹۲) به پایان رسانده است.
سوابق دکتر رضا فرجی دانا و سرفصل برنامه‌های یازدهمین وزیر علوم
دکتر رضا فرجی دانا پس از بازگشت به ایران در سمت‌های علمی و دانشگاهی گوناگونی خدمت کرده است که برخی از آنها عبارتند از:
بهمن ۱۳۷۵- شهریور ۱۳۸۱ رئیس مرکز انفورماتیک دانشگاه تهران
تیرماه ۱۳۷۷- شهریور ۱۳۸۱ رئیس دانشکده فنی دانشگاه تهران
شهریور۱۳۸۱- آذر ۱۳۸۴ رئیس دانشگاه تهران
خرداد ۱۳۸۵ تاکنون رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل بنیاد عام المنفعه حامیان دانشکده فنی
مرداد ۱۳۸۸ تاکنون موسس و سرپرست آزمایشگاه تایید نمونه آنتن دانشگاه تهران.
دکتر رضا فرجی دانا همچنین در برنامه‌های پیشنهادی خود به مجلس به چند بخش اشاره کرده است که سرفصل این برنامه‌ها برگرفته از بیانات امام خمینی (ره) مبنی بر «مستند بودن دین اسلام به برهان و اتکا به منطق و عدم هراس از آزادی بیان و قلم»، «تحمل برداشت‌های دینی جوانان، تلفیق فرهنگ فلسفی و نظری حوزه با فرهنگ تجربی دانشگاه»، «دانشگاه کارخانه آدم‌سازی»، «دانشگاه مبدا همه تحولات»، «مشورت و مطالعه، عدم درگیری و بحث چهره به چهره در محیط‌های دانشگاهی»، «انسجام و یکپارچگی جامعه دانشگاهی» و «مرکز تربیت قرار دادن دانشگاه» است.
وی همچنین در این برنامه با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری درباره دانشگاه‌ها، بر «توجه به معنویت در کنار علم»، «فلسفه ایجاد تشکل‌های دانشجویی برای رسیدن به آرمان‌ها»، «تاکید بر عدم محافظه‌کاری دانشجو و بیان صریح و روشن و آشکار وی»، «روحیه آرمانگرایی و تمسک به اصول فکری»، «ایجاد کرسی‌های آزاداندیشی»، «علم رمز پیشرفت و اقتدار یک کشور» و «تاکید بر توسعه کیفی در کنار رشد کمی و توجه به عمق کیفیت» تاکید کرده است.
اما وزیر علوم در برنامه پیشنهادی خود مهمترین فرصت‌ها را توجه و اعتقاد ویژه مقام معظم رهبری به پیشرفت علمی کشور، دیدگاه‌های رییس جمهور، مرجعیت علمی و اجتماعی جامعه دانشگاهی در نگاه مردم، شکل‌گیری همکاری‌های حوزه و دانشگاه، پررنگ بودن فرهنگ علم‌آموزی در کشور و وجود دانش آموختگان توانمند و با انگیزه و همچنین مهم‌ترین نقاط قوت وزارت علوم را وجود قوانین و مقررات و اسناد بالادستی خاص در حوزه علم و فناوری، سرعت بالای رشد علمی کشور، توسعه کمی قابل قبول آموزش عالی در کشور، گستردگی جغرافیایی اموزش عالی در استان‌ها و شهرهای مختلف کشور، توسعه تحصیلات تکمیلی و کاهش اعزام دانشجویان به خارج، تنوع بخشی در نظام‌های عرضه آموزش عالی، ورود بخش خصوصی به آموزش عالی، استقرار نسبی زیرساخت‌های پژوهشی در کشور، شکل‌گیری و توسعه پارکهای علم و فناوری و مراکز رشد، ایجاد شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان متعدد، شکل‌گیری نسبی ارتباط دانشگاه با صنعت و توسعه نسبی فناوری‌های نوین عنوان کرده است.
دکتر رضا فرجی دانا همچنین در این برنامه با اشاره به بالابودن میزان بیکاری دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها، افزایش بی‌رویه مهاجرت دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها و عدم انسجام در نظام سیاست گذاری و اجرا در آموزش، پژوهش و فناوری به عنوان مهم‌ترین تهدیدهای آموزش عالی، فقدان رویکرد درست نسبت به موضوع اسلامی شدن دانشگاه‌ها، مهم‌ترین نقاط ضعف کشو
ر در حوزه آموزش عالی را عدم تحقق اهداف اجرایی کرسی‌های آزاداندیشی و نظریه‌پردازی در دانشگاه‌ها، عدم تناسب توانمندی‌های دانش‌آموختگان با نیازهای کشور، عدم همگرایی و هدفمندی پژوهش‌ها در کشور، عدم تناسب بین رشد کمی و کیفی آموزش عالی، پژوهش و فناوری، تمرکزگرایی در مدیریت آموزش عالی، سهم ناچیز دانش و فناوری کشور در جهان، ضعف زنجیره تبدیل دانش به فناوری و محصول، وجود محدودیت‌های تنش‌زا و فقدان نشاط سیاسی در دانشگاه‌ها، ضعف ارتباط علمی با مراکز پیشرفته علمی جهان،‌ عدم تحقق سهم اعتبارات بخش آموزش عالی از تولید ناخالص ملی،‌ سهم ناچیز بخش غیردولتی در آموزش، پژوهش و فناوری، نبود نهادهای مستقل ارزیابی و اعتبارسنجی آموزش و پژوهش و کمبود و استهلاک منابع و زیرساخت‌های آموزش عالی می‌داند.
وی در برنامه خود بر اعتقاد به سازگاری جهان بینی توحیدی و علم و آگاهی بشری، اعتقاد و التزام به توسعه و پیشرفت متعال و متوازن علمی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی و اقتصادی، حرکت در مسیر رسیدن به دانشگاهی برخوردار از تعهد اجتماعی، مسوولیت‌پذیر و پاسخگو و سرشار از حساسیت و دغدغه به ارزش‌های بنیادین، اعتقاد به دانشگاه به مثابه محلی امن و آرام و بدون از تنش برای نقد و بحث و روشنگری‌های عالمانه و منصفانه در حوزه‌های متنوع و مرتبط با وظایف و کارکردهای دانشگاه در جهان جدید، حرمت نهادن به مالکیت فکری و رعایت اکید حقوق مرتبط با آن، تاکید به عاملیت بی‌بدیل دانشگاه در توسعه پایدار و متوازن و اعتقاد به آموزش و پژوهش به مثابه سرمایه‌گذار تاکید کرده است.

پاسخ خود را بگذارید

ایمیل شما به هیچ عنوان در جایی نمایش یا منتشر نخواهد شد.

از دیدگاه شما همراه مصمم سپاسگزاریم.