ثابت ماندن ظرفیت پذیرش لیسانس,افزایش پذیرش در ارشد و دکتری

موضوعات: اخبار آموزشی

دانشگاه های برتر و مادر در راستای سیاست های وزارت علوم مبنی بر تربیت دانشجویان تحصیلات تکمیلی و ایجاد ظرفیت برای این دانشجویان طی چند سال گذشته ظرفیت دوره کارشناسی را ثابت نگاه داشته و برظرفیت دوره تحصیلات تکمیلی افزوده اند.

به گزارش پرتال دانشگاهی به نقل از خبرنگار مهر، براساس نقشه جامع علمی کشور و سند چشم انداز۱۴۰۴ ظرفیت دوره های تحصیلات تکمیلی باید هرساله ۲۰ در صد افزایش یابد. با توجه به این مساله که تحصیلات تکمیلی را نمی توان در دانشگاه‌ها به یک میزان رشد داد بنابراین افزایش ظرفیت این دوره‌ها بر عهدهدانشگاههای تواناتر یعنی دانشگاه‌های بزرگ و برتر قرار داده شده است که دراین دانشگاه ها ظرفیت دوره‌های کارشناسی ثابت بوده و حتی کاهش نیز یافته است .

حداقل پذیرش دانشجوی کارشناسی در دانشگاه تهران

دکتر سید مهدی قمصری – معاون آموزشی دانشگاه تهران دراین باره به خبرنگار مهر گفت: در حال حاضر در انتظار اعلام ظرفیت دوره کارشناسی هستیم.

وی ادامه داد: امسال نیز مانند سال گذشته حداقل پذیرش را در مقطع کارشناسی خواهیم داشت و حدود دوهزار نفر در مقطع کارشناسی در رشته های مختلف پذیرش خواهند شد.

معاون آموزشی دانشگاه تهران گفت: دانشگاه تهران چند سالی است که سیاست توسعه تحصیلات تکمیلی در سایت اصلی دانشگاه را اجرایی می کند و پذیرش در مقطع کارشناسی را به حداقل رسانده است.

به گزارش مهر، حتی در طرح توسعه دانشگاه تهران، افزایش ظرفیت دانشجویی در مقطع کارشناسی پیش بینی نشده بلکه در این طرح توسعه دوره تحصیلات تکمیلی پیش بینی شده است بنابراین افزایش ظرفیت دانشجویی در مقطع کارشناسی اجرایی نخواهد شد. براساس این طرح افزایش ظرفیت مقاطع پایین در اطراف دانشگاه، انتهای امیرآباد و در شهرستان های مختلف پیش بینی شده است.

پذیرش یک هزار دانشجوی کارشناسی در دانشگاه شریف

ظرفیت‌های دوره کارشناسی در دانشگاه شریف حتی کمتر از دانشگاه تهران است به طوریکه دکتر رضا روستا آزاد – رئیس دانشگاه صنعتی شریف اعلام کرده است :امسال حدود یک هزار دانشجو در مقطع کارشناسیدانشگاه شریف پذیرش می شوند. چند سالی است که تعداد دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه صنعتی شریف براساس سیاست های وزارت علوم ثابت مانده است.

انتقال دوره های کارشناسی دانشگاه تبریز و به واحدهای اقماری

دانشگاه تبریز هم از دانشگاه‌های بزرگی است که براساس اسناد بالادستی برنامه خود را در راستای توسعه تحصیلات تکمیلی در سایت اصلی دانشگاه قرار داده و قصد دارد رشته های کارشناسی و کاردانی خود را در شهرها و واحدهای اقماری دانشگاه همچون مرند، میانه و اهر برگزار کند.

افزایش پذیرش دانشجوی دکتری در دانشگاه علم و صنعت

دکتر محمد فتحیان – معاون آموزشی دانشگاه علم و صنعت نیز دراین رابطه به مهر گفت: ظرفیت پذیرش دانشجویان در مقطع کارشناسی امسال با سال گذشته تفاوت چندانی نداشته و ثابت است ولی پذیرش دانشجویان مقطع دکتری افزایش خواهد داشت .

کاهش ظرفیت دوره کارشناسی شبانه دانشگاه شهرکرد
درحالی که دانشگاه های دیگر ظرفیت دوره روزانه خود را ثابت و یا کاهش داده اند دکتر اسماعیل اسدی – رئیس دانشگاه شهرکرد معتقد است که باید ظرفیت دوره های کارشناسی شبانه را کاهش داد و برظرفیت تحصیلات تکمیلی اضافه کرد چون شهریه ای که از این دانشجویان اخذ می شود پاسخگوی نیاز آنها نیست .

وی در ادامه گفت: نسبت ورودی دانشجویان دانشگاه شهرکرد تغییر یافته و بیشتر دانشجوی تحصیلات تکمیلی پذیرش می شود.به طوریکه چند سال قبل ۲۰ درصد دانشجویان ورودی دانشگاه را تحصیلات تکمیلی تشکیل می دادند ولی امسال نزدیک ۴۰ درصد دانشجویان دانشگاه را دانشجویان تحصیلات تکمیلی تشکیل خواهند داد و ظرفیت های کارشناسی چند سال است که ثابت مانده و حتی کم تر نیز شده است.

کاهش ظرفیت ۲۰۰ نفری مقطع کارشناسی دانشگاه اصفهان

دکتر محمد حسین استکی – معاون آموزشی دانشگاه اصفهان نیز دراین باره گفت: ظرفیت کارشناسیدانشگاه نسبت به سال گذشته حدود ۲۰۰ الی ۳۰۰ نفر کم تر شده است سال گذشته حدود ۱۲۰۰ الی ۱۳۰۰ نفر دانشجوی کارشناسی پذیرش شده بود که امسال حدود یک هزار دانشجوی کارشناسی پذیرش می شود ولی پذیرش دانشجو در مقطع تحصیلات تکمیلی هرسال نسبت به سال قبل با رشد همراه است .

رشد دوبرابری مقطع دکتری دانشگاه زنجان

دکتر محسن افشارچی – رئیس دانشگاه زنجان هم گفت: دانشگاه زنجان هم چند سالی است که ظرفیت دورهکارشناسی را ثابت نگاه داشته و ظرفیت دوره کارشناسی ارشد و دکتری را افزایش داده است. به طوریکه در سالجاری پذیرش دوره دکتری دوبرابر شده است.

اختصاص ۶۰ درصد ظرفیت به دانشجویان کارشناسی

دکتر رحمت‌الله مرزوقي – معاون آموزشی دانشگاه شیراز هم دراین رابطه گفت: امسال ۶ هزار دانشجوي جديد در دوره‌هاي كارشناسي، كارشناسي ارشد و دكتري، در اين دانشگاه پذيرفته شده و مشغول به تحصيل مي‌شوند که ۴۰ درصد از اين دانشجويان در دوره‌هاي تحصيلات تكميلي و ۶۰ درصد در دوره‌ كارشناسي، مشغول به تحصيل خواهند شد که حرکت به سمت گسترش دوره های تحصیلات تکمیلی است.

پذیرش ۶۰۰ دانشجوی کارشناسی در دانشگاه خواجه نصیر

دکتر مجید قاسمی – رئیس دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در این خصوص گفت: در مقطع کارشناسی سیاست وزارت علوم ثابت نگه داشتن تعداد دانشجویان کارشناسی در دانشگاه‌های برتر و مادر است . امسال هم حدود ۶۰۰ نفر دانشجو در مقطع کارشناسی وحدود ۱۲۰۰نفر در مقطع کارشناسی ارشد و ۷۰نفر نیز در مقطع دکتری در دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی پذیرفته خواهند شد.

وجود صندلی خالی درمقطع کاردانی و کارشناسی

دکتر حسین نادری منش معاون آموزشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری دراین رابطه به خبرنگار مهر گفت: ما در مقطع کاردانی و کارشناسی صندلی خالی داریم ولی در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری وضعیت این گونه نیست.

وی افزود: برای آزمون ورودی کارشناسی ارشد یک میلیون نفرمتقاضی وجود داشت ولی ما فقط توانستیم برای ۱۰۰ هزار نفر ظرفیت ایجاد کنیم یعنی از هر ۱۰ نفر متقاضی ارشد یک نفر پذیرش شد.

معاون آموزشی وزارت علوم تصریح کرد: در مقطع دکتری هم ۲۳۰ هزار نفر ثبت نام کردند و ۲۰۰ هزار نفر آزمون دادند که تنها توانستیم برای ۱۰ هزار نفر ظرفیت ایجاد کنیم یعنی از هر ۲۰ داوطلب دوره دکتری یک نفر پذیرش شد .

نادری منش افزود: تنگنای آموزش عالی در تحصیلات تکمیلی است برهمین اساس دانشگاه‌هایی می توانند در مقطع تحصیلات تکمیلی فعالیت کنند که جزء دانشگاههای سابقه دار بوده و بستر لازم برای راه اندازی این دوره ها را داشته باشند.

وی ادامه داد: برای همین انتظار می رود و معقول این است که اولویت خود را در دوره های تحصیلات تکمیلی قرار داده و ظرفیت دوره کارشناسی را حفظ کنند و این حفظ ظرفیت هم بیشتر به خاطر دادن شانس تحصیل دراین دانشگاهها به دانشجویان باهوش است البته باید این مساله را هم باید مد نظر داشت که ظرفیت در مقطع کاردانی و کارشناسی در دیگر دانشگاهها هم وجود دارد. با توجه به این شرایط درست این است کهدانشگاه‌های برتر در مقطع تحصیلات تکمیلی فعالیت کند.

پاسخ خود را بگذارید

ایمیل شما به هیچ عنوان در جایی نمایش یا منتشر نخواهد شد.

از دیدگاه شما همراه مصمم سپاسگزاریم.