پذيرش ۹۳ درصد رشته‌هاي دانشگاه آزاد بدون آزمون صورت مي گيرد

موضوعات: اخبار آموزشی

رييس سازمان سنجش آموزش كشور در مورد ظرفيت پذيرش دانشجو در دانشگاه آزاد گفت : ظرفيت دانشگاه آزاد ۷ درصد براي رشته‌هاي با آزمون و ۹۳ درصد براي رشته‌هاي بدون آزمون است.
به گزارش خبرنگار فرهنگي ايرنا ، «ابراهيم خدايي» روز پنجشنبه در حاشيه بازديد از روند برگزاري آزمون سراسري سال ۹۲ در دانشگاه صنعتي امير كبير در جمع خبرنگاران اظهار داشت : آزمون امسال با حضور يك ميليون و ۸۳ هزار و ۵۷۱ نفر از صبح امروز با حضور ۲۵۱ هزار داوطلب در رشته علوم رياضي و فني آغاز شده است .
وي با ابراز خرسندي از اينكه تخلف و مورد خاصي گزارش نشده است گفت : در تمامي حوزه ها آزمون در حال برگزاري است و تا روز شنبه نيز با شركت گروه هاي ديگر ادامه خواهد داشت .
معاون وزير علوم ، تحقيقات و فناوري توضيح داد : در رشته رياضي و فني بدون احتساب ظرفيت هاي دانشگاه آزاد براي رشته رياضي نزديك به ۲۰۰ هزار نفر پذيرش مي‌شوند.
خدايي در مورد تفاوت آزمون سراسري امسال با سال هاي گذشته گفت : تجميع آزمون هاي دانشگاه آزاد و سازمان سنجش تفاوت عمده اي است كه مي توان بدان اشاره كرد ، آزمون به صورت متمركز صورت مي گيرد اما پذيرش دانشگاه‌ها به صورت مستقل انجام مي‌شود.
وي با بيان اينكه نتايج اوليه ۱۲ مردادماه امسال اعلام خواهد شد تصريح كرد : سازمان سنجش و دانشگاه آزاد به صورت همزمان اطلاعيه‌هاي جداگانه‌اي در مورد انتخاب رشته و جزييان آن صادر خواهند كرد .
رييس سازمان سنجش آموزش كشور تاكيد كرد : در دفتر چه هايي كه منتشر خواهد شد اطلاعات رشته هاي بدون آزمون و با آزمون درج خواهد شد كه داوطلبان بايد به به دقت آن را مطالعه كنند و بر اساس آن اقدام به انتخاب رشته نمايند.
وي اضافه كرد : امسال حدود ۱۰ هزار رشته محل بدون آزمون در نظر گرفته شده است كه داوطلبان غايب مي‌توانند براي انتخاب اين رشته‌هاي اقدام كنند، حتي اگر ثبت نام هم نكرده باشند فرصت ثبت نام براي رشته هاي بدون ازمون را فراهم مي كنيم . براي رشته‌هاي با آزمون داوطلبان بايد حتما در جلسه امتحان حضور داشته باشند و طبق ضوابط انتخاب رشته كنند.
خدايي در پاسخ به اين سوال كه ازمون سراسري سخت تر از دانشگاه ازاد است و امكان انتخاب رشته هاي خوب را به نوعي از داوطلبان خواهد گرفت گفت : ظرفيت دانشگاه آزاد ۷ درصد براي رشته‌هاي با آزمون و ۹۳ درصد براي رشته‌هاي بدون آزمون است ، مساله مهم اين است كه شانس براي پذيرش بدون آزمون نيز وجود دارد.
وي ياد آور شد : آزمون چه سخت و چه آسان رقابت است ، افراد در كنار هم مقايسه مي شوند و هيچ فرصتي از دواطلبان گرفته نشده است، با رشته‌هاي بدون آزمون فرصت از داوطلبان گرفته نشده و مي توان آن را در قالب افزايش كيفيت ورودي‌ها دانشگاه نگاه كرد .
خدايي در پاسخ به سوالات خبرنگار ايرنا كه چه تعداد دانشجو امسال پذيرش مي شوند و و دفترچه و كليد ازمون ها چه زماني منتشر خواهند شد گفت : امسال تعداد ظرفيت پذيرش ۶۷۷ هزار نفر براي دانشگاه‌ها در نظر گرفته شده است .
وي گفت : سوالات نيز ۲ ساعت پس از اتمام آزمون در هر گروه در سايت سازمان سنجش قرار خواهد گرفت و كليد سوالات نيز روز يكشنبه از ساعت ۱۵ در سايت خواهد بود.
خدايي در پاسخ به سوال ديگري كه آزمون سراسري سال ۹۳ هم برگزار مي شود يا خير گفت: در بحث پذيرش دانشجو طرح يك فوريتي آن در صحن علني مجلس تصويب شده ، پيش بيني مي شود در صورت تصويب نهايي ۸۵ درصد ظرفيت هاي كل آموزش عالي طي ۵ سال بدون آزمون صورت گيرد و تنها پذيرش ۱۵ درصد از رشته‌هاي پررقابت با آزمون انجام پذيرد اما مهم اين است كه كنكور سال ۹۳ برگزار خواهد شد .
ابراهيم خدايي امروز با حضور در دانشگاه صنعتي امير كبير از روند برگزاري آزمون سراسري سال ۹۲ ديدن كرد.

پاسخ خود را بگذارید

ایمیل شما به هیچ عنوان در جایی نمایش یا منتشر نخواهد شد.

از دیدگاه شما همراه مصمم سپاسگزاریم.