افزایش ۸ درصدی ظرفیت پذیرش آزمون ارشد ۹۲

موضوعات: اخبار آموزشی

معاون آموزشی وزارت علوم، گفت: ظرفیت پذیرش آزمون کارشناسی ارشد امسال هفت تا هشت درصد افزایش خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر حسین نادری‌منش در حاشیه بازدید از جلسه برگزاری آزمون کارشناسی ارشد در دانشگاه صنعتی شریف با بیان اینکه ظرفیت پذیرش دوره کارشناسی ارشد در سال گذشته حدود ۱۲۰ هزار نفر بوده است، اظهار کرد: سالانه تعداد متقاضیان دوره کارشناسی ارشد افزایش می‌یابد که در این راستا نیز افزایش ظرفیت ارشد امسال را خواهیم داشت و پیش‌بینی می‌کنیم حدود ۱۳۰ هزار نفر پذیرفته شوند.

وی افزود: در صورت پذیرش ۱۳۰ هزار نفری، ظرفیت پذیرش کارشناسی ارشد امسال هفت تا هشت درصد افزایش خواهد داشت.

رشد ۳ برابری ظرفیت آزمون ارشد نسبت به سال ۸۴
معاون آموزشی وزارت علوم با اشاره به اقدامات وزارت علوم برای ارتقای کیفیت دوره‌های آموزشی دانشگاه‌ها، با بیان اینکه در ابتدای دولت نهم ظرفیت پذیرش دوره کارشناسی ارشد ۴۳ هزار نفر بوده است، اظهار کرد: در صورت پذیرش بیش از حدود ۱۳۰ هزار نفر، ظرفیت پذیرش سه برابر رشد داشته است.

نادری‌منش در خصوص کیفیت دوره کارشناسی ارشد دانشگاه‌ها، گفت: ما هیچ دانشگاهی را برای افزایش ظرفیت الزام نمی‌کنیم و حتی خود دانشگاه‌ها گله‌مند بوده و متقاضی افزایش و ایجاد رشته‌های جدید هستند.

وی افزود: ظرفیت زیرساخت‌های آموزش عالی دولتی در ابتدای دولت دهم، شش میلیون مترمربع بوده است که به ۱۱ میلیون مترمربع افزایش یافته است.

رفع کمبود‌های تجهیزاتی دانشگاه‌ها با نهضت ساخت تجهیزات در داخل
وی با بیان اینکه تعداد اساتید با توجه به تعداد فارغ‌التحصیلان افزایش یافته است، اظهار کرد: برخی مواقع در تامین تجهیزات، با مشکلات فرا وزارتی روبرو هستیم که امیدواریم این موضوع با نهضت ساخت تجهیزات در داخل تا حدودی حل شود.

وی افزود: همچنین از سوی دیگر ملاحضات لازم برای حفظ کیفیت آموزش عالی انجام شده است که خروجی علمی دانشگاه‌ها و مقالات نشان‌دهنده کیفیت علمی خوب است.

نادری‌منش با بیان اینکه وقتی توانستیم به رتبه ۱۶ علمی دنیا دست یابیم، این مساله نشان‌دهنده حفظ کیفیت است، تصریح کرد: البته هنوز تا نقطه مطلوب فاصله وجود دارد و باید مشکلات موجود را حل کنیم. به عنوان مثال اگر دانشجویان نتوانند در دانشگاه‌های داخل تحصیل کنند، باید به خارج از کشور بروند و علاوه بر مشکلات مالی و کیفیت آن دانشگاه‌ها، با مشکلات دیگر نیز روبرو می‌شوند.

ماهیتا به تاسیس مرکز ملی آزمون نیازمندیم
معاون آموزشی وزارت علوم با اشاره به تجمیع آزمون‌ کارشناسی دانشگاه آزاد و دولتی، خاطر نشان کرد: در این راستا ماهیتا به مرکز ملی آزمون نیاز داریم که این موضوع باید گام به گام حل شود. البته دانشگاه آزاد به این نتیجه رسیده است و با شیب منطقی، این موضوع را شروع کرده است و حدس می‌زنیم در آینده در مقاطع بالاتر نیز این تجمیع انجام شود.

وی در خصوص حذف کنکور گفت: باید ابزاری داشته باشیم تا به صورت عدالت‌محور و بدون اضطراب افراد و با استرس کمتری آنها را به صندلی‌های کیفی دانشگاه‌ها برسانیم.

به محض دستیابی به جایگزینی عدالت محور، کنکور را به طور کامل حذف می‌کنیم
وی افزود: به محض اینکه ابزاری داشته باشیم که مطمئن باشیم عدالت محورانه است، آن را ترجیح می‌دهیم، اما این به این معنی نیست که هیچ نوع غربالگری نباید وجود داشته باشد؛ چرا که وقتی برای ۲۰۰۰ صندلی برتر ما، یک میلیون رقابت وجود دارد که ۴۰ هزار رقابت آن، رقابت جدی است؛ باید این غربالگری دقیق باشد، چرا که حتی یک صدم نمره می‌تواند در جایگاه دانشگاهی افراد تغییر ایجاد کند.

تغییر شکل غربالگری داوطلبان در طرح جدید حذف کنکور
معاون آموزشی وزارت علوم با بیان اینکه در طرح جدید حذف کنکور، شکل غربالگری تغییر می‌کند، تصریح کرد: غربالگری بر اساس سوابق تحصیلی و آزمون‌هایی که عمدتا و ماهیتا ملی است، انجام می‌شود تا بتواند افراد را تفکیک کند.

وی افزود: البته در دوره کارشناسی ارشد با توجه به ثبت‌نام ۸۰۰ هزار نفر در این دوره و فشار جمعیتی برای ورود به دوره کارشناسی ارشد، نیاز به غربالگری وجود دارد و ما با توجه به مکانیزم استعداد درخشان و پردیس‌های خودگردان، این تنوع را ایجاد کرده‌ایم، ولی غربالگری به هر حال باید وجود داشته باشد.

نادری‌منش در خصوص نحوه غربالگری گفت: غربالگری به این معنی نیست که آزمون یک روزه برگزار شود، وقتی شکل غربالگری تغییر می‌کند، به این معنا است که بر اساس سوابق تحصیلی که سه سال اخیر دبیرستان را شامل می‌شود، غربالگری ملی برای این دوره‌ها وجود داشته باشد.

آموزش و پرورش باید به سمت هدایت تحصیلی پیش رود
وی با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش باید به سمت هدایت تحصیلی پیش رود، خاطر نشان کرد: بر اساس این هدایت تحصیلی، افراد در جاهایی قرار می‌گیرند که به آن علاقه‌مند هستند. به عنوان نمونه اگر کسی رشته برق شریف را انتخاب می‌کند، واقعا به آن علاقه دارد.

معاون آموزشی وزارت علوم در خاتمه تصریح کرد: در دانشگاه‌ها به اندازه کافی صندلی وجود دارد، بنابراین در رشته‌هایی که به اندازه کافی صندلی وجود دارد، کنکور حذف شده، ولی در حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد ظرفیت برخی از دانشگاه‌ها رقابت شدیدی وجود دارد که می‌توانیم طی فرآیند پنج ساله غربالگری لازم را انجام دهیم.

تگ ها: ,

پاسخ خود را بگذارید

ایمیل شما به هیچ عنوان در جایی نمایش یا منتشر نخواهد شد.

از دیدگاه شما همراه مصمم سپاسگزاریم.