معرفی ۵۰ شهر برتر دانشجویی جهان

موضوعات: اخبار آموزشی


به گفته رئیس مرکز منطقه‌ای اطلاع رسانی علوم و فناوری، برای نخستین بار اسامی ۵۰ شهر برتر دنیا از نظر جذب دانشجوی خارجی منتشر شد که بر اساس این آمار، شهرهای اروپایی در مقایسه با شهرهای آمریکایی در صدر جدول قرار دارند.

جعفر مهراد با اعلام این خبر به تشریح جزئیات انتخاب این ۵۰ شهر پرداخت و گفت: شرکت بریتانیایی QS که دانشگاه‌های جهان را رتبه بندی می‌کند، به منظور انتخاب بهترین شهر دانشجویی، ۵۰ شهر جهان را از نظر ترکیب دانشجویی، کیفیت زندگی، امکانات اشتغال و میزان توانایی دانشجویان در پرداخت هزینه‌های مربوطه مورد بررسی قرار داده است.

* روش ایجاد فهرست ۵۰ شهر برتر دنیا

مهراد افزود: این نخستین بار است که QS فهرستی از بهترین شهرهای دانشجویی را در جهان ارائه داده و اطلاعات آن از داده‌های عمومی و نظرسنجی ها اخذ شده است. برای ایجاد این فهرست، شهرها باید جمعیتی بالغ بر ۲۵۰ هزار نفر و یا بیشتر همچنین حداقل دارای دو دانشگاه معتبر باشند. چنانچه آمار نشان می دهد، شهرهای اروپایی از رقبای آمریکایی خود پیشی گرفته و توانسته‌اند توجه دانشجویان و محصلان بیشتری را به خود جلب کنند.

* پاریس در صدر جدول برترین‏ها

به گفته عضو رسمی تیم رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان اسلام، بر اساس فهرست منتشر شده، پاریس بهترین شهر جهان برای تحصیل شناخته شده و دو شهر لندن و بوستون در مقام‌های دوم و سوم قرار گرفته‌اند.

این در حالی‏ است که از ۱۰ جایگاه اول در این فهرست ۶ جایگاه در اختیار شهرهای اروپایی قرار گرفته است.

مهراد با بیان این نکته که شهرهای سنگاپور، هنگ کنگ و توکیو نیز با کسب عنوان ۱۲، ۱۹ و۲۰ به ترتیب از نظر دانشجویان ساکن در این شهرها برترین شهرهای آسیایی برای ادامه تحصیل شناخته شده‌اند، افزود: تنها کشور جهان که توانسته ۲ نماینده در میان ۱۰ شهر برتر جهان در این فهرست به خود اختصاص دهد، استرالیا است.

* هزینه‌های تحصیل در شهرهای آمریکایی

وی خاطرنشان کرد: برای استخراج نتایج این رتبه بندی از ۱۲ معیار مختلف استفاده شد. این معیارها شامل ظرفیت‌های بالقوه شهر برای پذیرش دانشجویان، کیفیت آموزشی دانشگاه‏های مستقر در این شهرها، کیفیت زندگی در شهرها و همچنین میزان اعتبار دانشگاه نزد صاحبان مشاغل آن منطقه است.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) افزود: با اینکه هزینه تحصیل در شهرهای آمریکای شمالی در حدود ۳۰ هزار دلار در سال است، این هزینه در شهرهایی مانند پاریس، وین، زوریخ و برلین به مراتب پایین‌تر برآورد می‌شود و رقبای اروپایی توانسته‌اند در کیفیت زندگی و پذیرایی از دانشجویان نظر تعداد بیشتری از آنها را به خود جلب کنند، بنابراین ۲۰ شهر اروپایی توانستند در میان ۵۰ شهر اول مورد علاقه محصلان جای گیرند، این در حالی‏ است که تنها ۹ شهر آمریکای شمالی، ۹ شهر از آسیا و ۴ شهر از آمریکای لاتین در این فهرست قرار گرفته‌اند.

* هزینه پایین تحصیل در پاریس

به گفته مهراد، تحقیقات نشان می‌دهد در بین شهرهای اروپایی که خدمات آموزشی را در سطح جهانی ارائه می دهند، پاریس امتیازات بسیار بالاتری را نسبت به شهرهایی که با این شهر در رقابت هستند، کسب کرده و همه اینها در حالی اتفاق می‌افتد که تحصیل در پاریس هزینه کمتری را نسبت به دیگر شهرها متوجه دانشجویان می‌سازد.

وی گفت: بر اساس نظرسنجی‌ها، لندن به عنوان یکی از بهترین مناطق جهان برای ادامه تحصیل شناخته شده، در حالی که این شهر پذیرای بیش از ۴۰۰ هزار دانشجو است و همین تعداد بیشتر از هر نقطه دیگر جهان به شمار می‌آید. همچنین لندن یک ابر شهر دانشجویی شناخته شده و حتی از نظر کتاب و بنگاه‌های انتشاراتی، تعداد کتابفروشی‌های بزرگ این شهر در سال‌های اخیر به دو برابر حد قبلی رسیده است.

* ۱۰ شهر برتر از نظر تحصیل

این مقام مسئول با بیان اینکه آخرین فهرست منتشر شده از شهرهای دانشگاهی جهان توسط QS، شهرهای پاریس، لندن، بوستون، ملبورن، وین، سیدنی، زوریخ، برلین، دوبلین و مونترال جایگاه اول تا دهم را به لحاظ محبوبیت در میان محصلان این شهرها کسب کرده‏اند، ادامه داد: در زیر جزئیات مربوط به هر شهر که شامل تمامی موسسات آموزشی واجد شرایط، اندازه جمعیـت، کیفیت زندگی، یارایی و ترکیب دانشجویان می‌شود، قابل مشاهده است.

اسامی ۵۰ شهر برتر دنیا در جذب دانشجوی خارجی

رتبه |شهر | کشور | مجموع امتیازات

۱ پاریس فرانسه ۴۲۱

۲ لندن بریتانیا ۴۰۵

۳ بوستون ایالات متحده ۳۹۹

۴ ملبورن استرالیا ۳۹۸

۵ وین اتریش ۳۸۹

۶ سیدنی استرالیا ۳۸۴

۷ زوریخ سوئیس ۳۸۱

۸ برلین آلمان ۳۷۶

۹ دوبلین ایرلند ۳۴۶

۱۰ مونترال کانادا ۳۷۲

۱۱ بارسلون اسپانیا ۳۷۰

۱۲ سنگاپور سنگاپور ۳۶۹

۱۳ مونیخ آلمان ۳۶۸

۱۴ لیون فرانسه ۳۶۷

۱۵ شیکاگو ایالات متحده ۳۵۷

۱۶ مادرید اسپانیا ۳۵۶

۱۷ سانفرانسیسکو ایالات متحده ۳۵۳

۱۸ نیویورک ایالات متحده ۳۵۲

۱۹ توکیو ژاپن ۳۵۱

۲۰ هنگ کنگ هنگ کنگ ۳۵۱

۲۱ میلان ایتالیا ۳۵۰

۲۲ بریزبن استرالیا ۳۴۹

۲۳ سئول کره جنوبی ۳۴۵

۲۴ بوینس آیرس آرژانتین ۳۳۹

۲۵ پرت استرالیا ۳۳۷

رتبه | شهر | کشور | مجموع امتیازات

۲۶ تورنتو کانادا ۳۳۶

۲۷ استکهلم سوئد ۳۳۵

۲۸ پکن چین ۳۲۹

۲۹ آدلاید استرالیا ۳۲۷

۳۰ واشنگتن دی سی ایالات متحده ۳۲۵

۳۱ ونکوور کانادا ۳۲۲

۳۲ مکزیکو سیتی مکزیک ۳۲۲

۳۳ هلسینکی فنلاند ۳۲۱

۳۴ تایپه تایوان ۳۲۰

۳۵ منچستر بریتانیا ۳۱۷

۳۶ آمستردام هلند ۳۱۶

۳۷ مسکو روسیه ۳۱۴

۳۸ بروکسل بلژیک ۳۰۸

۳۹ شانگهای چین ۳۰۶

۴۰ کپنهاگ دانمارک ۳۰۶

۴۱ سانتیاگو شیلی ۳۰۲

۴۲ فیلادلفیا ایالات متحده ۳۰۱

۴۳ کیوتو ژاپن ۲۹۸

۴۴ کوالالامپور مالزی ۲۹۵

۴۵ سائوپائولو برزیل ۲۹۲

۴۶ تولوز فرانسه ۲۸۶

۴۷ بیرمنگام بریتانیا ۲۸۴

۴۸ قاهره مصر ۲۸۲

۴۹ بانکوک تایلند ۲۷۹

۵۰ گلاسکو بریتانیا ۲۷۸

منبع

پاسخ خود را بگذارید

ایمیل شما به هیچ عنوان در جایی نمایش یا منتشر نخواهد شد.

از دیدگاه شما همراه مصمم سپاسگزاریم.