برترین دانشگاه ها در تولید مقاله ISI

موضوعات: اخبار آموزشی

رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علم و فناوری با تشریح وضعیت تولیدات علمی ایران در سال ۲۰۱۰ و معرفی پرتولیدترین محققان ایرانی گفت: سه دانشگاه آزاد، دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران در صدر لیست پرمقاله ترین دانشگاههای کشور در ISI قرار گرفتند.

جعفر مهراد در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این مطلب افزود: بررسی پایگاه WOS نشان می‌دهد که دانشمندان ایرانی در سال ۲۰۱۰ که بیش از هشت ماه از آن سپری می‌شود توانسته ‌اند ۱۱ هزار و ۲۸ مورد مدرک در این پایگاه به ثبت برسانند که به طور متوسط در هر ماه هزار و ۳۷۸ مقاله از دانشمندان ایرانی در ISI نمایه شده است این در حالی است که محققان ایرانی در سال ۲۰۰۷ کمتر از این تعداد مدرک در این پایگاه داشته‌اند یعنی ۹ هزار و ۱۹۶ مجموع مدارکی بوده که در این سال از کشور ایران در ISI نمایه شده است.

وی اظهار داشت: همچنین تولیدات علمی محققان ایرانی در سالهای ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ به ترتیب ۱۳ هزار و ۵۸۸ و ۱۶ هزار و ۹۷۷ مورد بوده است.

رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری گفت: بررسی این ارقام نشان می‌دهد که محققان ایرانی به طور بالقوه امکان تولید ۳ تا ۴ هزار مدرک را در هر سال بیش از سال قبل دارند البته باید باید توجه داشت که ارقام ارائه شده صرفا مربوط به مقالات علمی مجلات معتبر است و آمار مجموعه مقالات کنفرانسها در این آمار گنجانده نشده است و این خود نشان دهنده‌ توان علمی بیشتر پژوهشگران ایرانی است که هر سال بیش از سال قبل به نشر مقالات علمی می‌پردازند.

وی اظهار داشت: نتایج بررسی این پایگاه در سال ۲۰۱۰ نشان می‌دهد که دانشگاههای آزاد اسلامی (کل واحدها)، تهران و علوم پزشکی تهران با هزار و ۲۳۵، هزار و ۱۵۶ و ۹۰۶ مدرک رتبه‌های اول تا سوم را به خود اختصاص داده‌اند همچنین دهقان، م با ۵۲ مقاله، محمدی، م با ۴۷ مقاله، گنجعلی، م.ر با ۴۰ مقاله پرتولیدترین محققان ایرانی به شمار می‌آیند.

مهراد اضافه کرد: همچنین دانشمندان ایرانی در تولید عملم با دانشمندان کشورهای آمریکا، کانادا و انگلستان بیشترین همکاری علمی را در نگارش مقالات داشته‌‌‌اند.

وی گفت: حوزه‌های موضوعی شیمی میان رشته‌ای (۷۱۲ مدرک)، علم مواد میان رشته‌ای (۶۵۹ مدرک) و مهندسی برق و الکترونیک (۵۸۹ مدرک) پرتولیدترین حوزه‌های موضوعی در میان سایر موضوع‌ها به شمار می‌آیند و بررسی‌‌های سال‌های گذشته هم نشان می‌دهد که دانشمندان حوزه‌های موضوعی فوق پتانسیل زیادی برای تولید علم بیشتر دارند.

رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علم و فناوری افزود: همچنین مجلات “ANNALS OF NUTRITION AND METABOLISM”و “ASIAN JOURNAL OFCHEMISTRY”و “AFRICAN JOURNAL OF BIOTECHNILOGY” با ۱۶۹، ۱۵۱ و ۱۱۱ مدرک نمایه شده در WOS بیشترین مقاله‌ها را در این پایگاه منتشر کرده اند.

پاسخ خود را بگذارید

ایمیل شما به هیچ عنوان در جایی نمایش یا منتشر نخواهد شد.

از دیدگاه شما همراه مصمم سپاسگزاریم.