نرم‌افزار Primavera P6 Professional Project Management که به اختصار Primavera P6 نامیده می شود، به صورت جامع بر کار سازمان‌های پروژه مدار به منظور مدیریت چرخه کامل پروژه‌ها و پورتفولیوها که دربرگیرنده همه پروژه‌های کوچک و بزرگ سازمان است تمرکز دارد. پروژه‌هایی که تاکنون با محصولات خانواده پریماورا مدیریت و کنترل شده‌اند رقمی بالغ بر 6 تریلوین دلار برآورد می‌شوند. شرکت‌ها به راهکارمدیریت پروژه پریماورا رو می‌آورند تا آنها را کمک نماید تصمیمات بهتری برای مدیریت پورتفولیوها اتخاذ نمایند، ریسک‌ها و فرصت‌های مرتبط با پروژه‌ها را ارزیابی کنند و مشخص نمایند آیا منابع کافی با مهارت‌های لازم را جهت انجام کار در اختیار دارند یا خیر. این راهکارهای در نوع خود بینظیر توانایی‌های لازم برای کنترل و اجرای پروژه‌ها را جهت تکمیل موفقیت‌آمیز پروژه‌ها در زمان تعیین شده، طبق بودجه معین و مطابق کیفیت تعیین شده را مهیا می‌سازند.

مجموعۀ حاضر ، با ارائۀ شرح کلی نرم افزار و  ترفندهای کاربردی ،به آموزش نرم افزار پریماورا 6 (Primavera P6) ، در دو سطح مقدماتی و پیشرفته ، در 70 صفحه و در قالب یک فایل پی دی اف ، پرداخته است که در ادامه می توانید آن را دریافت نمایید .
گفتنی است مجموعۀ حاضر توسط سرکارخانم کبری رحیمی تهیه و تنظیم شده است.


در مورد Primavera P6 Professional Project Management بیشتر بدانید:

پس از آنکه نرم افزار قدرتمند برنامه‌ریزی و کنترل پروژه Primavera Project Planner شرکت Primavera با اقبال جهانی روبرو شد و شرکتهای بزرگ آن را بعنوان ابزاری مفید برای برنامه‌ریزی و کنترل پروژه خود پذیرفتند، شرکت پریمآورا برای پاسخ به نیازهای روبه گسترش کاربران خود در سراسر دنیا این سیستم را در نسخه 3.1 متوقف کرد و با یک جهش بزرگ و با انجام تغییرات و دگرگونیهای کلی نسل جدید سیستم‌های مدیریت پروژه خود را در قالب Primavera Enterprise ارائه داد.
Primavera Enterprise برای مدیریت یک پروژه یا دسته‌ای از پروژه ها نیست بلکه سیستم جامعی متشکل از راهکارهای مختلف برای مدیریت و سازماندهی تمام پروژه‌های یک سازمان بزرگ میباشد. این سازمان ممکن است یک یا چند پروژه کوچک داشته باشد یا متولی انجام پروژه‌های بزرگ بسیار در زمینه‌ها و مکانهای مختلفی باشد.
بدنه اصلی این بسته نرم افزاری Primavera Project Planner for the Enterprise میباشد که تکامل یافته و اصلاح شده سیستم Primavera Project Planner است و سیستم‌های جانبی دیگر مانند Portfolio Analyst و Methodology Manager آن را در ارائه سرویسهای لازم برای مدیریت حرفه‌ای پروژه‌ها در سطوح مختلف سازمان مقدور می‌سازند.
این بسته، راهکار یکپارچه‌ای را برای پوشش دادن به نیازهای اعضاء مختلف تیم پروژه، با توجه به مسؤلیت‌ها و مهارت‌های آنها مهیا می‌سازد که می‌تواند بصورت مستقل (Stand Alone) یا تحت شبکه (Oracle, SQL Server) نصب و مورد استفاده قرار گیرد. 
این بسته محصولات شامل اجزاء زیر می‌باشد:
Primavera Project Management Application، این برنامه که Primavera Project Planner for the Enterprise و به اختصار P3e نیز نامیده می‌شود، نرم‌افزار اصلی این مجموعه و خاص برنامه‌ریزی، پیگیری و تحلیل عملکرد پروژه می‌باشد. این سیستم با امکان استفاده برای چندین کاربر و پروژه‌های چندگانه (Multiproject) اطلاعات مختلف مربوط به زمان، هزینه و منابع پروژه‌ها در سطوح مختلف سازمان و امکان تحلیل و بررسی آنها را در اختیار شما قرار می‌دهد.
P6 مناسب سازمان‌هایی است که با مدیریت پروژه‌های مختلف و امکان تعریف کاربران متعدد (با دسترسی‌های تعریف شده) در یک بخش یا کل سازمان سروکار دارند. این برنامه ساختار پروژه‌ای سازمان (EPS) متشکل از تعداد نامحدود پروژه، فعالیت، برنامه مبنا، منابع، ساختار شکست کار (WBS)، ساختار شکست سازمانی (OBS)، کدهای مختلف و روش مسیر بحرانی برای زمانبندی و تسطیح منابع را پشتیبانی می‌کند. پیاده سازی این راهکار در سطح گسترده نیازمند استفاده از بانک‌های اطلاعاتی چون Oracle و SQL Server است.
برنامه مدیریت پروژه(P3e)، همچنین امکاناتی برای مدیریت متمرکز منابع مهیا می‌سازد که شامل قابلیت تائید تایم‌شیت منابع و امکان ارتباط با منابع پروژه از طریق برنامه جانبی Primavera Timesheet می‌باشد. بعلاوه برنامه مدیریت پروژه(P3e)، مدیریت ریسک یکپارچه، پیگیری مسئله(Issue)های پروژه، مدیریت آستانه‌ها (Thresholds) را نیز در خود دارد. ویژگی پیگیری (Tracking) این نرم‌افزار کاربران را به خلاصه‌سازی اطلاعات زمان، هزینه و ارزش حاصله (Earned Value) در سطوح مختلف سازمان قادر می‌سازد. اسناد مرجع (Work Products and Documents) می‌توانند به فعالیت‌ها اختصاص داده شده و مدیریت شوند. ویزارد گزارش‌ها امکان تهیه گزارش‌های دلخواه از داده‌های مختلف بانک اطلاعاتی را به ساده‌ترین روش در اختیار شما قرار می‌دهد.
Methodology Manager، این برنامه، سیستمی برای ثبت و ذخیره متدولوژی‌ها و الگوهای برنامه‌ریزی می‌باشد. مدیران پروژه می‌توانند این متدولوژی‌ها را برای تهیه برنامه پروژه‌های جدید، انتخاب، ترکیب و اصلاح نماید. این متدولوژی‌های اصلاح شده می‌توانند در برنامه مدیریت پروژه و توسط معمار پروژه (Project Architect) بعنوان الگویی برای تهیه برنامه زمانبندی پروژه‌های جدید مورد استفاده قرار گیرند. بدین ترتیب شما مبنای تهیه برنامه برای پروژه‌های جدید را تجربیات کسب شده از انجام پروژه‌های قبلی قرار می‌دهید که موجب می‌شود دقیق‌ترین برآوردها و محاسبات را برای برنامه‌ریزی داشته باشید. Portfolio Analyst. برنامه Portfolio Analyst ابزار تهیه گزارش‌های خلاصه و تحلیلی برای مدیران ارشد سازمان می‌باشد. این برنامه اطلاعات به روز (Live Data) یا خلاصه (Summary Data) را از بانک اطلاعاتی برنامه مدیریت پروژه (P3e)، فراخوانی کرده و مدیران طرح و پروژه را قادر می‌سازد پروژه‌های مختلف را به منظور مقایسه و آنالیزهای مورد نظر در Portfolioهای مختلف گروه بندی نمایند. این گزارش‌ها در برگیرنده اطلاعات مختلفی از پروژه‌ها و در اشکال مختلف بصورت جدول یا نمودار قابل تهیه و ارائه می‌باشند.
Timesheet Application، بسته محصولات پریمآورا، همچنین شامل برنامه Primavera Timesheet است که سیستمی برای تسریع ارتباطات اعضا تیم پروژه از طریق وب (Web) می‌باشد. از طریق برنامه Timesheet افراد مختلف دخیل در اجرای پروژه با بانک اطلاعاتی برنامه مدیریت پروژه(P3e) ارتباط ایجاد کرده و برنامه کاری خود را دریافت می‌کنند یا کار روزانه خود را گزارش می‌دهند. لذا اعضا تیم پروژه می‌توانند لحظه به لحظه گزارش کار خود را در مقایسه با برنامه کاری خود اعلام نمایند و مدیران نیز با در اختیار داشتن آخرین اطلاعات می‌توانند با اعتماد بیشتری تصمیم‌گیری کنند.
Web Application، این برنامه وابسته به نقش (Role-based) به کاربران اجازه می‌دهد از طریق اینترنت به اطلاعات مختلف پروژه (در حد دسترسی‌های تعریف شده) دسترسی داشته باشند. کاربران مختلف می‌‌توانند با استفاده از برنامه‌های (Web Browser) دستورات مختلف را در برنامه مدیریت پروژه (P3e) اجر نمایند. این برنامه باید روی (Web Server) نصب شود.
Primavera Software Development Kit، این برنامه کاربران را قادر می‌سازد اطلاعات بانک اطلاعاتی برنامه مدیریت پروژه را با بانک‌ها و برنامه‌های دیگر مرتبط (Link) سازند. برای انتقال اطلاعات پروژه‌‍‌های تعریف شده در برنامه مدیریت پروژه(P3e) به برنامه‌های دیگر و بالعکس نیاز به استفاده از این برنامه واسطه می‌باشد. این برنامه باید روی هر یک از رایانه‌هایی که نیاز به انتقال داده‌ها می‌باشد نصب شود.