تحلیل سیستم های داینامیک با استفاده از نرم افزار VENSIM

موضوعات: آخرین مطالب,آمورش نرم افزار,تحلیل سیستم ها,جزوات آموزشی,سیستم داینامیک,ونسیمvensim

در این مجموعه ، به تحلیل سیستم های داینامیک با استفاده از نرم افزار VENSIM در ۳۳ صفحه پرداخته شده است.
گفتنی است این مجموعۀ ارزشمند توسط حمید محمدی ، دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی کنترل و ابزار دقیق تهیه و نوشته شده است و برای وبسایت انجمن علمی مهندسی صنایع دانشگاه آزاد نجف آباد ارسال شده است. نرم افزار VENSIM برای مدل سازی یک یا چند کمیت که در طول زمان تغییر می یابند، طراحی شده است.
اصول و مكانيزم هاي پويايي هاي سيستم ابتدا در دهه هاي ۱۹۴۰ و ۱۹۵۰ مطرح و بررسي هايي بر روي آن انجام شد . پويايي هاي سيستم روش درك انواع مشخصي از مسائل پيچيده سيستم است. اين رشته در واقع از صنعت و مسائل ناشي از آن نشأت گرفته است.كار نخستين آن ابتدا با برخي مسائل مديريتي نظير بي ثباتي در توليد و اشتغال، رشد كم يا ناسازگاري فعاليت هاي سازمانها و كاهش سهم بازار در ارتباط بوده است .پويايي هاي سيستم كه قبلاً به پويايي هاي صنعت مرسوم بود در اوان ظهور خود توسط”جي‐ فارستر ” در حل مسائل متنو ع كاربرد گسترده اي يافت . سيستم ديناميك در گستره وسيعي از مسائل مورد استفاده واقع شده است كه از جمله مي توان به استراتژي برنامه ريزي و طراحي يكپارچه (فارستر ۱۹۶۱ ولينز ۱۹۸۰ ) ، رفتارهاي اقتصادي (استرمن ۱۹۸۳ )، مديريت اجتماعي (هامر و كلاير ۱۹۹۱)، مدلسازي بيولوژيكي و پزشكي (هانسون و باي ۱۹۸۷) ،انرژي و محيط (فورد و لوبر ۱۹۸۹) ، پويايي هاي تركيبي غيرخطي (موسكيلد ۱۹۹۱) ، توسعه تئوريهاي علوم طبيعي و اجتماعي (ديل ۱۹۹۷) ، تصميم گيري هاي پويا (استرمن ۱۹۸۹) ، مهندسي نرم افزار (عبدالحميد۱۹۸۴ ) ، مديريت زنجيره تأمين (تاويل ۱۹۹۰ ،بارلاس و اكسوگان ۱۹۹۷ ،اكرمن ۱۹۹۹ ) اشاره كرد.
مدل World 3 توسط فارستر (۱۹۷۳)، بنيان گذار سيستم دايناميک، تهيه شده است . اين مدل به بررسي تغييرات منابع کاني، آني و انساني براساس فعاليت هاي بشر بر روي زمين مي پردازد. اين مدل بعداً توسط ميدوز و همکاران درسال ۱۹۷۴ و ۱۹۹۲ در مؤسسه تکنولوژي ماساچوست تکميل شد.

تگ ها: ,,,,,

تعداد دیدگاه ها: 28

  1. سلام وقتتون بخیر.
    برای درس برنامه ریزی استرتژیک باید پروژه ونسیم انجام بدهیم که شامل هشت حلقه باشد..فرموله داشته باشد.میتونید کمکم کنید.برای فرد میخوام

    پاسخ
  2. سلام جناب نامجو راستش من در حال بررسی عوامل ایجاد شکاف در برنامه ریزی استراتژیک و رابطه بین این عوامل با استفاده از مدلسازی ساختاری تفسیری هستم. خواستم ببینم می تونم از سیستم داینامیک هم تو این مورد استفاده کنم. وقت زیادی ندارم اگر راهنماییم کنید ممنون می شم

    پاسخ
    • درود و عرض ادب خدمت شما دوست گرامی ؛
      با عرض پوزش فراوان ، بنده در این حیطه تخصص نداشته و اطلاعی ندارم ، امیدوارم در فعالیتتان به کمال موفقیت برسید.
      گفتنی است ، سؤال اخیر را می توانید با دکتر اهری ، در میان بگذارید ، ایمیل ایشان roya.ahari@gmail.com می باشد.

      موفق ترین باشید ، بیشتر و بهتر از همیشه

      پاسخ
    • ﻋﻠﯽ ﮔﻮﻫﺮﺷﻨﺎﺳﺎﻥ[مدیرسایت]

      باسلام بشما دوست گرامی
      فایل از نظر دانلود مشکلی نداره
      موفق باشید

      پاسخ

پاسخ خود را بگذارید

ایمیل شما به هیچ عنوان در جایی نمایش یا منتشر نخواهد شد.

از دیدگاه شما همراه مصمم سپاسگزاریم.