نبود حمایت های پژوهشی موجب دلسردی دانشجویان دکتری شده است

موضوعات: اخبار آموزشی

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، مبلغ اندک پژوهانه و نبود حمایت های پژوهشی را از دلایل دلسردی و بعضا طولانی شدن یا ترک تحصیل دانشجویان دکتری خواند.
دکتر مهدی احسانیان روز دوشنبه که به مناسبت هفته پژوهش و فناوری با خبرنگار علمی ایرنا سخن می گفت، افزود: اغلب دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری در سن ازدواج قرار دارند و ما از یک طرف آنها را به ازدواج تشویق می کنیم ولی امکانات را برایشان فراهم نکرده و از آنها حمایت مالی نمی کنیم.
وی افزود: از دانشجویان دکتری توقع داریم که تمام وقت به تحقیق و پژوهش بپردازند اما جوانی که ازدواج کرده و دغدغه معیشت خانواده دارد آیا می تواند با مبلغ بسیار ناچیز پژوهانه، زندگی خود و خانواده اش را اداره کند.
احسانیان تصریح کرد: شاغل بودن دانشجویان دکتری حین درس خواندن سبب شده تا آنطور که باید و شاید نتوانند به پژوهش و تحقیق بپردازند، مدت تحصیل آنها طولانی شده و بعضا منجر به ترک تحصیلشان می شود که همه این ها خسارت برای کشور است.
وی تاکید کرد: با توجه به محدودیت بودجه های پژوهشی دانشگاه ها، صنعت باید پشت سر دانشجویان دکتری بایستد و در یک همکاری دوطرفه، هم نیازهای صنایع برطرف شود و هم دانشجویان با خیال راحت به تحصیل و تحقیق بپردازند.
احسانیان با بیان اینکه تاکنون مبلغ پنج میلیون تومان پژوهانه برای دانشجویان دکتری تعیین شده بود، تاکید کرد: این مبلغ برای کل دوره چهار تا پنج ساله دکتری درنظر گرفته شده بود که واقعا ناچیز است و الان امیدواریم با برنامه جدید معاونت پژوهشی وزارت علوم برای اعطای وام به دانشجویان دکتری، این مشکل تا حدودی برطرف شود.
معاون پژوهشی دانشگاه خواجه نصیر در تشریح دیگر مشکلات پژوهشی دانشگاه ها گفت: کمبود بودجه یکی از چالش های اصلی پژوهش دانشگاه هاست که در درجه اول، مبالغ تخصیصی به این حوزه بسیار اندک است و از طرف دیگر، متاسفانه همین میزان اندک هم در جایگاه خودش هزینه نمی شود.
وی ضعف ارتباط میان دانشگاه و صنعت را از دیگر چالش های موجود در حوزه پژوهش عنوان کرد و گفت: درصد قابل توجهی از استادان دانشگاه نسبت به نیازهای صنعت آشنایی لازم ندارند و از سوی دیگر، اراده ای نیز از طرف صنعت برای کاهش این فاصله مشاهده نمی شود.
احسانیان تاکید کرد: درهمه جای دنیا مرسوم است که بخش های صنعتی در همکاری خود با دانشگاه، احتمال به موفقیت نرسیدن طرح ها را پیش بینی کرده و ریسک آن را می پذیرند اما صنایع کشور ما ریسک پذیری بالایی نداشته و توقع دارند صد درصد طرح های مشترک آنها با دانشگاه به موفقیت برسد.
وی بی توجهی به کارآموزی دانشجویان در محیط های صنعتی را از دیگر چالش های پژوهشی موجود برشمرد و گفت: دانشگاه های ما هنوز اهمیت کارآموزی را به خوبی درک نکرده اند و صنعت هم برای پذیرش دانشجویان به صورت کارآموز در محیط های خود رغبتی نشان نمی دهد درصورتیکه اجرایی شدن این موضوع به نفع هر دو طرف است و بسیاری از گره ها را باز خواهد کرد.
معاون پژوهشی دانشگاه خواجه نصیر از کمبود امکانات و تجهیزات پژوهشی به عنوان دیگر مشکل دانشگاه ها یاد کرد و گفت: سال گذشته بودجه خوبی از طرف ریاست جمهوری برای تهیه تجهیزات پژوهشی دانشگاه ها اختصاص یافت اما هنوز در این حوزه مشکل داریم.
وی خاطرنشان کرد: متاسفانه امکانات و تجهیزات پژوهشی و آزمایشگاهی موجود نیز به خوبی ساماندهی نشده است مثلا یک دستگاه چند صد میلیون تومانی در یک دانشگاه خریداری شده و دیگر دانشگاه ها از آن استفاده نمی کنند درصورتیکه روند استفاده شبکه ای از این امکانات باید تسریع شود تا ضمن اشتراک گذاری امکانات، شاهد استفاده بهینه آنها باشیم.
هفته پژوهش و فناوری سال ۹۳ از ۲۳ آذرماه آغاز شده و برنامه های آن تا ۲۶ آذر در سراسر کشور برگزار می شود.

پاسخ خود را بگذارید

ایمیل شما به هیچ عنوان در جایی نمایش یا منتشر نخواهد شد.

از دیدگاه شما همراه مصمم سپاسگزاریم.